Toen Elvis Presley eind jaren 50 van de vorige eeuw in militaire dienst ging, waren hij en zijn gevolg (zijn manager, platenmaatschappij, filmstudio…) serieus bang voor een vroegtijdig einde van zijn carrière.
Zijn aankomst in het leger was nog wel een mediahit, maar de stroom nummer 1-hits in de hitparade dreigde op te drogen. De hoogste tijd voor de platenmaatschappij om met een compilatiealbum toch de kassa te laten rinkelen. Het nieuwe Greatest Hits album kreeg een verwijzing naar het aantal platen dat Elvis Presley naar verluid wereldwijd had verkocht: 50,000,000 Elvis Fans Can’t Be Wrong. Met als ondertitel Elvis’ Gold Records – Volume 2.
Snowclone
Het mooie aan deze titel vind ik dat het na verloop van jaren een ‘snowclone’ is geworden, een gevleugelde uitspraak die je ook op andere onderwerpen kunt toepassen. Een snowclone is dan een cliché, waarbij je X kunt vervangen door Y en de lezer toch begrijpt wat je wilt vertellen. Er zijn legio voorbeelden voorhanden, variërend van albumtitels (ligt voor de hand) tot een persbericht van een Engelse vogelvereniging. Met de titel ‘12,5 million birds can’t be wrong’ vragen ze aandacht voor het behoud van wetlands. Naast het feit dat de albumtitel van Elvis een ‘snowclone’ is geworden, vind ik het des te opvallender dat het gebruik van het grote getal van 50 miljoen ons vermogen om kritisch te denken over een uitspraak op een lager pitje kan zetten. Immers als 50 miljoen mensen de muziek van Elvis kopen, dan moet het wel hele goede muziek van een heel groot artiest zijn! Is dat ook zo of is hier sprake van een drogreden?
Big data
Nu wil ik hier geen verhandeling over kwaliteit van muziek houden, 50 miljoen kopers is gewoon veel. In het huidige medialandschap werken we dagelijks met grote getallen, maar dan noemen we dat big data. In grote datawarehouses wordt een enorm aantal registraties van consumentengedrag bijgehouden: clickgedrag op banners, het aantikken van linkjes in een nieuwsbrief, aankoopgedrag van producten en diensten en natuurlijk ook de ‘like’-button van Facebook en wat dies meer zij. Big data maakt het nu mogelijk om online reclamecampagnes te targeten op een hele specifieke doelgroep – zonder waste – wat nog maar een paar jaar geleden als toekomstmuziek werd gezien. Een marketeer voelt zich als een kind in de snoepwinkel. En aangezien er steeds meer data van steeds meer mensen wordt vastgelegd, zal de toepasbaarheid van big data nog verder toenemen. Net zolang tot dat we niet meer nadenken over de werkelijke betekenis van een groot getal.
In de Amerikaanse tv-serie The Simpsons laten de schrijvers dezelfde snowclone ’50 million… can’t be wrong’ terug komen in een reclameposter die aan de muur hangt met de headline: ’50 million smokers can’t be wrong.’ Een stelling die ik weliswaar overtuigend vind klinken en tegelijkertijd toch verwerp. En zo kan het ook met big data gaan. Ze hebben een grote overtuigingskracht, maar een drogreden ligt op de loer.