kennisbank item

50 jaar aan celebrity endorsement onderzoek: hoe werkt het?

Publicatiedatum: 15 | 07 | 2020
Delen:

Aan elke groot merk zitten wel één of meerdere beroemdheden gekoppeld. Maar waarom doen deze grote merken dit nu eigenlijk? Een halve eeuw aan wetenschappelijk onderzoek naar celebrity endorsement, zo’n 1000 studies, geeft een onderbouwing voor de effectiviteit van celebrity endorsement vanuit vier theoretische verklaringen.

Theoretische verklaring
De vier theoretische verklaringen voor de effectiviteit van celebrity endorsement zijn: bron geloofwaardigheid, bron aantrekkelijkheid, de ‘Match-up’ hypothese en het meaning-transfer model. Uit Waarom celebrity endorsement werkt blijkt dat geen van deze verklaringen het gehele effect verklaart. Alle vier de verklaringen zijn nodig om het effect van de verscheidenheid in celebrity endorsements te begrijpen voor verschillende typen producten en merkwaarden.

Denk vanuit de merkpropositie
Strategische keuzes in een celebrity endorsement strategie maak je vanuit de merkpropositie. Wanneer de propositie is…

  • ‘Het merk of product is voor mensen zoals jij’, en de campagne moet de consument in staat stellen zich te identificeren met de persoon, zet dan in op meaning-transfer en gebruik een beroemdheid die vertegenwoordigt waar je merk of product voor staat.
  • ‘Het merk of product biedt de beste prestaties’, zet dan in op expertise van de beroemdheid.
  • ‘Het merk/product vergroot fysieke aantrekkelijkheid’, gebruik dan celebrity endorse­ment gebaseerd op expertise over fysieke aantrekkelijkheid.
  • ‘Het merk/product geeft een positief gevoel’, zet dan in op de likeability van een beroemdheid.
  • ‘Het merk/product creëert een unieke ervaring’, gebruik dan het beeld van de beroemdheid welke congruent is.

Lees in “Waarom celebrity endorsement werkt” meer over het opzetten van een campagne met beroemdheden.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie