kennisbank item

30 Jaar SWOCC - Ontmoet Fons van Dyck

Publicatiedatum: 04 | 06 | 2025
Delen:

Fons van DyckFons van Dyck (branding-, marketing- and communicatieadvisor / Think BBDO & Vrije Universiteit Brussel) is onafhankelijk merkadviseur. Hij stond een kwarteeuw aan het hoofd van de strategische denktank Think BBDO in Brussel. Hij doceert over merken aan de Vrije Universiteit Brussel en is auteur van meerdere boeken over merken en communicatie. In zijn laatste boek, De toekomst is terug, beschrijft hij wat de nieuwe tijdsgeest betekent voor consumenten en merken. 

Daarnaast is Fons een van de keynote sprekers tijdens ons aankomende jubileumevent: ‘30 jaar SWOCC‘ op 11 juni, waar hij ons zal bijpraten over de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen die het heden en de toekomst van het merkdenken kenmerken: merken en bureaus opereren in de context van maatschappelijke onrust, technologische versnelling, klimaatproblemen en culturele polarisatie. Fons  gaat in op de veranderde maatschappelijke context van branding, waarna Mary Hoogerbrugge (beschermvrouwe SWOCC / merkspecialist / oprichter De Positioneerders) haar reflectie geeft op deze presentatie en gaan we in gesprek met de zaal.  

We hebben Fons een paar vragen gesteld om alvast een voorproefje van zijn presentatie te krijgen. Maak alvast kennis met Fons van Dyck!

Wat is volgens jou dé belangrijkste verandering geweest in hoe we naar merken en merkcommunicatie zijn gaan kijken de afgelopen drie decennia? 

Het speelveld van merken beperkt zich niet langer tot hun eigen markt, maar is de hele maatschappij geworden. Daar botsen niet langer alleen op klanten en concurrenten, maar ook op politieke en culturele krachten en drukkingsgroepen allerhande. Merken zijn steeds minder leidende voorwerpen, steeds meer lijdende voorwerpen. 

Welke rol speelt wetenschap vandaag de dag in het versterken van merken – en hoe vertaal jij die inzichten naar de praktijk? 

Wetenschap is het tegengif tegen beunhazerij en nepverhalen. Er is meer dan ooit behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde inzichten om merken op korte en lange termijn vaste voet onder de grond te bieden. 

Wat hoop je dat mensen meenemen van jouw bijdrage aan dit jubileumevent? Welke learnings wil je ze meegeven? 

Marketing in tijden van Trump. Hoe gaan merken best om met de nieuwe tijdsgeest, wat zijn de valkuilen, hoe overleven en floreren op de korte en lange termijn. 

Als je merkprofessionals één advies zou mogen geven om in de toekomst relevant te blijven, wat zou dat dan zijn? 

Je moet veranderen om jezelf te blijven. 

 

Wil je de presentatie van Fons van Dyck niet missen? En wil je meer weten over hoe het merk relevant blijft als richtinggevend kompas in een snel veranderende wereld? Meld je dan snel aan voor ons jubileumevent: 30 Jaar SWOCC!

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.