Evenement

Voorjaarssymposium 2026

Publicatiedatum: 09 | 09 | 2025
Delen:
  • Datum:19 March 2026

Het SWOCC Symposium 2026 is dé wetenschapsupdate die je niet mag missen! Op donderdag 19 maart 2026 staat het thema “Merken en Cultuur” centraal. Merken ontstaan uit organisatieculturen, maar worden tegelijk gevormd door bredere culturele contexten, van sociale normen en digitale gemeenschappen tot kunst, politiek en memes. Ze spiegelen culturele veranderingen en dragen er actief aan bij.

Tijdens het symposium delen vooraanstaande academici en communicatieprofessionals hun nieuwste inzichten over hoe cultuur merkpraktijken vormt én hoe merken zelf culturele actoren worden.

VOOR WIE IS DEZE BIJEENKOMST? 

Dit evenement is speciaal voor SWOCC-begunstigers die meer willen weten over de wisselwerking tussen merk en cultuur: hoe merken gevormd worden door organisatieculturen en hoe zij zelf bijdragen aan bredere culturele ontwikkelingen.

Geen begunstiger?

We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Bekijk hier de mogelijkheden om begunstiger te worden, of mail naar info@swocc.nl.

Programma

De tijden en de mogelijkheid om in te schrijven voor dit evenement volgen binnenkort op deze pagina.

Aylin Aydinli (Associate Professor of Marketing Vrije Universiteit Amsterdam)Diversity Done Right? How Inclusive Branding Shapes Consumer Reactions 
Brands are increasingly embracing diversity and inclusion—through advertising, product offerings, and representation—but how do consumers actually respond? In this talk, Aylin Aydinli shares insights from recent studies showing when inclusive branding builds trust and brand equity, and when it risks backlash. She highlights what makes DEI efforts feel authentic versus tokenistic and offers takeaways for brands navigating today’s cultural expectations. 

Ellen Soens (Onderzoeker Fonds Wetenschappelijk Onderzoek)Employee ambassadorship: Zet jouw medewerkers online in 
Merken hebben het steeds moeilijker om via sociale media geloofwaardige en overtuigende communicatie te voeren. Daarom doen ze vaak een beroep op externe partners zoals social media influencers. Maar wat als de oplossing gewoon bij hun eigen medewerkers ligt? In deze presentatie bespreekt Ellen Soens, op basis van empirisch onderzoek, wat employee ambassadorship op sociale media precies inhoudt, welke voordelen het biedt en hoe organisaties dit gedrag kunnen stimuleren. 

Mark Deuze (Hoogleraar Media Studies – Universiteit van Amsterdam)De merkcultuur van werk als cruciaal voor creativiteit en innovatie 
Er is sprake van een wereldwijde gezondheidscrisis onder media professionals – ook in de wereld van reclame, PR en marketing. In verschillende surveys geeft een meerderheid aan mentaal en fysiek te lijden onder toenemende werkdruk en grote arbeidsonzekerheid. Onderzoek laat zien dat zulke breed gedeelde gevoelens van stress en onveiligheid desastreus zijn voor idealen als creativiteit en innovatie. Hoe heeft het zo ver kunnen komen en hoe keren we het tij? Op basis van data van over de hele wereld biedt deze presentatie een hoopvol perspectief op de toekomst. 

Serena Daalmans (Associate Professor Radboud Universiteit)Reclames en Diversiteit 
In de reclamewereld worden vaak stereotypes gebruikt, als mentale shortcuts om zo snel mogelijk een boodschap over te brengen. Vaak zijn dit stereotypen die te maken hebben met identiteitskenmerken. Dat wil zeggen we zien vrouwen in het huishouden, mensen van kleur alleen bij exotische producten, oudere mensen alleen in de context van (falende) gezondheid, en seksuele minderheden alleen in de context van relaties. Deze representaties blijken maar moeilijk met de samenleving mee te veranderen en dat is problematisch op een aantal vlakken. Waarom? Daar vertelt Serena meer over tijdens het SWOCC Symposium.  

Chris Kersbergen (Global Head of Brand Rabobank) en Ton Rodenburg (Strategy Director Clubgeist)Merkcultuur in de praktijk 
Chris en Ton slaan de brug tussen wetenschap en praktijk door een aantal cases te presenteren die het belang van de wetenschappelijke inzichten van deze middag illustreren en onderbouwen. Aan de hand van hun presentatie geven zij de aanwezigen een beter begrip van wat komt kijken bij een goede merkcultuur.  

Sam Kemmeren (Universiteit Tilburg / onderzoeker Ipsos)Re-branding strategieen in kaart gebracht 
Tijdens het SWOCC Symposium wordt de SWOCC Scriptieprijs uitgereikt aan Sam KemmerenOp basis van een multi-methode onderzoek heeft de winnende scriptie (Universiteit Tilburg) in kaart gebracht welke strategieën correleren met bepaalde karakteristieken van rebrandingSam toont deze middag aan hoe belangrijke is om altijd een duidelijke reden voor verandering te communiceren. 

Locatie

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.