Evenement

SWOCC Symposium 2021

Publicatiedatum: 23 | 06 | 2021
Delen:
  • Datum:04 November 2021
  • Tijd:14:00
  • Locatie:De Balie
    Kleine-Gartmanplantsoen 10
    1017 RR Amsterdam
Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden. Lees hier het verslag.

 

Op donderdag 4 november 2021 vindt het SWOCC Symposium plaats bij de Balie in Amsterdam. We kijken ernaar uit om elkaar weer fysiek te ontmoeten! Tijdens deze jaarlijkse wetenschapsupdate voor de communicatiepraktijk delen talentvolle en vooraanstaande wetenschappers hun inzichten uit recent onderzoek op het gebied van merken, marketing en communicatie. Centraal staan drie belangrijke maatschappelijke thema’s. We staan daarbij ook stil bij de vraag: hoe helpen wetenschap en praktijk elkaar verder? Uiteraard sluiten we de middag af met een borrel.

Hoe kunnen praktijk en wetenschap meer van elkaar profiteren en waar loopt het mis?
Patrick De Pelsmacker (Universiteit Antwerpen) trapt de middag af met zijn visie op hoe academici onderzoek zien en wat de praktijk ervan verwacht. Daarbij schroomt hij niet kritisch te reflecteren over de samenwerking tussen de praktijk en de wetenschap. Hoe beperken de aannames van die twee werelden en wederzijdse stereotypen de samenwerking? En hoe kunnen praktijk en wetenschap meer van elkaar profiteren?

Duurzaam consumentengedrag
Ronald Voorn (Hogeschool Utrecht) & Jan-Willem van Wensem (Econic) gaan deze middag in op de psychologie van duurzaam consumentengedrag. Er zit regelmatig een gat tussen wat consumenten zeggen belangrijk te vinden aan duurzaamheid, en wat ze uiteindelijk doen. Welke factoren verleiden consumenten tot de adoptie van duurzame goederen en diensten? Ronald en Jan-Willem presenteren o.a. het proces en een aantal van de uitkomsten van een uitgebreide literatuurstudie.

Rol van merken in tijden van een crisis
Peeter Verlegh (VU) en Mandy Merks (Validators) beargumenteren deze middag hoe merken in tijden van crisis (zoals tijdens de COVID-19 pandemie) belangrijk kunnen zijn voor consumenten. Ze bieden praktische implicaties voor hoe merken hierop kunnen inspelen. Ook gaan Peeter en Mandy aan de hand van dit onderzoek in op de vraag hoe de samenwerking tussen wetenschap en praktijk nieuwe mogelijkheden biedt voor beide partijen.

Bepalen online advertenties van politieke partijen ons kiesgedrag?
Rens Vliegenthart (UvA) en Milan Driessen (I&O research) gaan in op de (onbewuste) invloed van online advertenties van politieke partijen op ons kiesgedrag. Voor onderzoekers, journalisten en burgers is het lastig te controleren hoe en op welke wijze politieke partijen in Nederland digitaal campagne voeren. In deze studie is onderzocht welke partijen advertenties of uitingen plaatsen, hoe vaak ze dat doen en of ze daarbij gericht kiezers proberen te benaderen. Op welke manier kunnen deze digitale campagnes ons keuzegedrag beïnvloeden?

Scriptieprijs winnaar: self-referential advertising campagnes
Tijdens het symposium vindt traditiegetrouw de uitreiking plaats van de SWOCC Scriptieprijs. Dit jaar gaat de prijs naar Alkmini Mouratidou die tijdens de bijeenkomst ingaat op haar onderzoek naar self-referential advertising campaigns ofwel zelfreferentialiteit in reclamecampagnes. Deze advertentietechniek drijft de spot met clichématige en conventionele reclametactieken. Tijdens deze bijeenkomst geeft Alkmini waardevolle aanbevelingen hoe adverteerders deze, soms riskante, naar zichzelf verwijzende advertentietechniek kunnen inzetten.

Brandr
We staan stil bij het laatste werk van onze oprichter Giep Franzen: Brandr. Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) neemt ons mee in hoe Brandr is ontstaan, hoe het in het afgelopen jaar tot leven is gebracht en geeft een voorproefje van hoe we hier een vervolg aan zullen geven.

Aanmelden als begunstiger?
Onderaan deze pagina kun je je aanmelden voor het Symposium. 

Aanmelden als student/docent?
Voor studenten/docenten die willen deelnemen vanuit bibliotheek.swocc.nl is het mogelijk om de livestream bij te wonen. Meld je hier aan.

Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Mail naar info@swocc.nl.

Corona maatregelen
We zijn verheugd om elkaar weer fysiek te ontmoeten op 4 november in de Balie in Amsterdam. Bij binnenkomst wordt er een vaccinatie- of testbewijs middels de Corona Check app gevraagd. Na je aanmelding ontvang je meer informatie over wat je hiervoor moet doen.

Let op: je kunt je alleen nog aanmelden voor de livestream. De aanmelding voor de fysieke bijeenkomst bij de Balie is gesloten.

Programma

13:30              Inloop

14:00              Introductie en Welkom

14:10              Kritische ‘column’: hoe kunnen praktijk en wetenschap meer van elkaar profiteren?
Kick-off keynote spreker – Patrick De Pelsmacker

14:40              Welke factoren verleiden consumenten tot de adoptie van duurzame goederen en diensten?
Ronald Voorn (Hogeschool Utrecht) & Jan-Willem van Wensem (Econic)

15:10               Uitreiking SWOCC Scriptieprijs
Self-referential advertising campagnes: hoe zet je deze, soms riskante, advertentietechniek in als marketeer?
Alkmini Mouratidou (Universiteit van Amsterdam)

15:30               Pauze

16:00                Hoe kunnen merken van belang zijn voor consumenten in een crisis?
Peeter Verlegh (VU) en Mandy Merks (Validators)

16:30               Brandr: het laatste werk van Giep Franzen
Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune)

16:40               Hoe beïnvloeden campagnes van politieke partijen ons kiesgedrag?
Rens Vliegenthart (UvA) en Milan Driessen (I&O research)

17:10                Afsluiting

17:20                Borrel

Let op: je kunt je alleen nog aanmelden voor de livestream. De aanmelding voor de fysieke bijeenkomst bij de Balie is gesloten.

Locatie

De Balie
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.