Verslagen bijeenkomsten

verslag

Kansen en uitdagingen van digitalisering spelen belangrijke rol in communicatieonderzoek

SWOCC Symposium 2016

dinsdag, 28 juni 2016

Voor het zesde jaar op rij gaven talentvolle en vooraanstaande wetenschappers een inkijk in het wetenschappelijk onderzoek van vandaag en morgen. Tijdens het SWOCC Symposium werd het praktijkpubliek in acht bondige presentaties bijgepraat over de nieuwste inzichten op het gebied van merken en communicatie. Centraal stonden de kansen en uitdagingen die digitalisering met zich meebrengen.

Een van de online uitdagingen is om producten realistisch te presenteren om zo de fysieke ervaring van winkelen na te bootsen. Twee wetenschappers presenteerden een onderzoek over online productpresentatie. Suzanne Overmars (Universiteit Antwerpen) liet zien dat door aanraking van een stof te simuleren, ook online emotionele reacties op producten zijn te bewerkstelligen. Tibert Verhagen (Hogeschool van Amsterdam) toonde vervolgens aan dat als je producten online kan testen door middel van een virtuele spiegel dit het gevoel benadert dat je het product ook daadwerkelijk past. Dit heeft vervolgens weer een positief effect op koopgedrag.

Een van de grote kansen van digitalisering ligt op het gebied van contentcreatie. Emiel Krahmer (Tilburg University) besprak de technologische mogelijkheden van automatische contentcreatie. De verwachting is dat in 2025 90% van de online teksten door een computer of (ro)bot is geschreven, er zullen de komende jaren dus alleen maar meer automatisch geproduceerde liveblogs, reviews, verslagen et cetera. verschijnen. Digitalisering zorgt er ook voor dat er steeds meer user generated content beschikbaar is waar we interessante onderzoeksvragen mee kunnen beantwoorden. Zo is het voor internationale organisaties die doelgroepen in verschillende landen hebben, belangrijk om te weten of en hoe cultuur de reacties op merkcontent op Twitter bepaalt. Theo Araujo (Universiteit van Amsterdam) liet zien dat vooral twittergebruikers van culturen die ego- en succesgeoriënteerd zijn, vaker engaged zijn met merkberichten. Verena Wottrich (eveneens UvA) ging in op het privacyvraagstuk dat samenhangt met dataverzameling. Zij liet zien dat apps die te veel informatie verzamelen, negatievere evaluaties krijgen.

Tijdens het symposium werd ook dit jaar weer de SWOCC Scriptieprijs uitgereikt. Nick van de Hei van de Radboud Universiteit Nijmegen nam de prijs in ontvangst en presenteerde vervolgens zijn onderzoek naar copycats.

Foto symposium 1 Foto symposium 2 Foto symposium 3

Media