rood boekje

Mediakeuze en reclamestrategie

Publicatiedatum: 16 | 11 | 2002
Delen:
Publicatie nummer:22
Publicatie auteur(s):Esther Heuvelman, Irene Koppe


Theoretische onderbouwing

Welke media moeten worden ingezet in een campagne? Mediumtypeselectie is een belangrijk onderdeel van de communicatiestrategie. Het gaat hierbij om de vraag welke mediumtypen een optimale bijdrage leveren aan de specifieke communicatiedoelstellingen van een merk. In deze publicatie zijn de mogelijke communicatiedoelstellingen ingedeeld aan de hand van de reclamewerkingsmodellen van Giep Franzen. De vraag die centraal staat is welke media de beste bijdrage leveren aan de doelstellingen van de zeven reclamewerkingsmodellen van Giep Franzen?

Praktische relevantie
Reclamewerkingsmodellen zijn theorieën die ten grondslag liggen aan de inhoud van reclameboodschappen en bevatten een veronderstelling van hoe reclame werkt. Giep Franzen ontwikkelde zeven reclamewerkingsmodellen, met in elk model een andere doelstelling centraal. De reclamewerkingsmodellen kunnen als hulpmiddel dienen om reclamemakers expliciet bewust te maken van de doeleinden die ze in een campagne nastreven en kunnen hen helpen de juiste strategie te kiezen. In deze publicatie is de factor ‘media’ toegevoegd aan de reclamewerkingsmodellen.

De publicatie bevat een overzichtelijk schema waarin per reclamewerkingsmodel wordt aangegeven wat de criteria zijn voor de mediumtypeselectie. Er wordt aangegeven waarom welk medium geschikt is voor welk werkingsmodel. Zo is de doelstelling van het Sales Respons Model het genereren van aankoop als direct effect van de reclameblootstelling. Het meest geschikte medium moet derhalve een snel en actueel bereik hebben. Dagbladen en brievenbusreclame zijn media die hier uitermate geschikt voor zijn, maar ook televisie, radio en buitenreclame zijn geschikt vanwege hun grote bereik. Het Relationship Model daarentegen, heeft als doel het ontwikkelen van merkbetrokkenheid en gevoel van emotionele nabijheid met het merk. Het meest geschikte medium voor dit model heeft een hoog doelgroepsegmenterend vermogen en het vermogen tot het overbrengen van het juiste gevoel (tone-of-voice). Televisie en internet zijn de meest passende media voor dit model.

Deze publicatie is zeer relevant voor mediaplanners. Het is een leerzaam, overzichtelijk en praktisch boekje voor iedereen die een effectieve en doeltreffende mediamix wil samenstellen. Het geeft een praktisch overzicht van de eisen die de verschillende reclamewerkingsmodellen stellen aan een medium en biedt hierdoor handvatten voor het ontwikkelen van een effectieve en efficiënte communicatiecampagne.

Wil je meer weten over mediakeuzes en reclamestrategieën, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.