rood boekje

E-branding: mythe of realiteit

Publicatiedatum: 16 | 05 | 2001
Delen:
Publicatie nummer:19
Publicatie auteur(s):Hidde van der Louw


Theoretische onderbouwing

In het recente verleden werd er met betrekking tot internet vaak gesproken over de vele mogelijkheden en kansen die dit medium kon bieden en het feit dat het de wereld in het algemeen en marketing in het bijzonder zou veranderen. E-branding, het ontwikkelen en exploiteren van merken met behulp van internet en aanverwante technologie, was het toverwoord. Anno 2001 lijkt de internethype een beetje te zijn weggeëbd en constateert SWOCC dat ‘internet-only’ merken steeds betere resultaten boeken en dat traditionele bedrijven internet een vastere plaats geven in hun strategie. De tijd lijkt dan ook rijp voor een realistischere blik op internet en haar mogelijkheden. Met deze publicatie wil SWOCC een bijdrage leveren aan dit realisme met als doel inzicht te geven in de relatie tussen merken en internet vanuit het perspectief van de consument. Wat is E-branding nou precies? Hoe werkt het? Welke voor- en nadelen hebben merken op internet en in hoeverre is merkbeleid op internet anders dan traditioneel merkbeleid?

Praktische relevantie
Deze publicatie is opgebouwd uit een aantal onderdelen waarin de fenomenen merk, merkbeleid en internet eerst afzonderlijk geanalyseerd zijn en vervolgens zijn samengebracht op het terrein van E-branding. Aangetoond is dat internet op het meest abstracte niveau geen wezenlijke veranderingen heeft veroorzaakt voor merken; merken en merkonderdelen bestaan in de hoofden van de consument en veranderen niet. Er is dan ook geen verschil tussen merken en E-merken. Sterker nog, E-merken bestaan eigenlijk niet. Door de belangrijke plek die Internet heeft verworven in het mediagedrag van de consument, kan Internet daarentegen wel veel invloed hebben op de marketingcommunicatiemix van een merk. Aangezien de marketingcommunicatiemix de belangrijkste voedingsbodem voor het merkbeleid is, heeft internet in sommige gevallen via deze weg dus wel invloed op (delen van) het specifieke merkbeleid van bepaalde merken. In deze publicatie is voor de onderdelen merkfuncties, merkstrategie, merkdoelstellingen en merkrelatie nagegaan welke invloed internet heeft of kan hebben.

Deze publicatie geeft de lezer inzicht in de invloed van internet op merkbeleid. Het helpt de marketeer beter inzicht te krijgen in het medium en haar invloed op de communicatiemix en het merkbeleid. Het onderzoek geeft houvast bij het integreren van het medium internet in een uitgebalanceerde merkstrategie.

Wil je meer weten over e-branding, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.