rood boekje

Information Overload

Publicatiedatum: 07 | 10 | 2000
Delen:
Publicatie nummer:1

Theoretisch gezien kan men het begrip ‘information overload’ als volgt verklaren: van information overload is sprake wanneer het aanbod van informatie onevenredig toeneemt met de vraag naar informatie. In theoretische zin is sprake van information overload; de consument krijgt immers meer informatie op zich af dan hij/zij kan verwerken.

Wanneer het televisie-aanbod vijf keer zo groot wordt, betekent dat niet automatisch dat ook vijf keer zoveel televisie wordt gekeken. In de praktijk kan het aanbod van informatie nog zo groot zijn, selectiemechanismen van de mens zorgen ervoor dat zij zelf in grote mate controle houden over de informatie die ze consumeren. Wij bepalen zelf of en in welke mate we gebruik maken van diverse mediumtypen. Hoewel het menselijk gedrag een interessant onderzoeksterrein is, ligt de focus van dit dossier op het in kaart brengen van tastbare onderzoeksgegevens over de ontwikkelingen in het aanbod van informatie, de mediabestedingen, de tijdsbesteding aan mediumtypen en het bereik van mediumtypen. Interessante ontwikkelingen op deze gebieden zijn voorgelegd aan diverse experts.

Wil je meer lezen over information overload, bestel dan hieronder het rapport. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.