rood boekje

Augmented Reality

Publicatiedatum: 18 | 02 | 2021
Delen:
Publicatie nummer:82
Publicatie auteur(s):Anne Roos Smink

 

Augmented Reality (AR) is een relatief nieuwe technologie, die bekend is van Snapchat filters en shopping apps waarbij je online producten kunt uitproberen. Doordat AR nog volop in ontwikkeling is, is het voor veel merken en bedrijven nog onduidelijk wat precies de mogelijkheden zijn van deze technologie, hoe effectief het is om AR in te zetten en voor welke doelgroepen deze technologie geschikt is. Deze SWOCC-publicatie geeft daarom een overzicht van de mogelijkheden en de meerwaarde die AR kan bieden voor merkcommunicatie. De publicatie beantwoordt de volgende vragen:

  • Wat is Augmented Reality?
  • Wat zijn de mogelijkheden van Augmented Reality voor marketingcommunicatie?
  • Wat zijn de effecten en meerwaarde van Augmented Reality voor consumenten?
  • Wie gebruiken Augmented Reality apps?
  • Hoe ziet de toekomst van Augmented Reality eruit?

Theoretische onderbouwing
Hoe kan Augmented Reality de leefwereld van de consument verrijken? Augmented Reality (AR) is een technologie die een virtuele, digitale laag over de echte wereld heen projecteert via de smartphone, een digitaal scherm, of een AR bril. Deze virtuele laag kan geactiveerd worden op basis van locatie- of objectherkenning, bijvoorbeeld een Snapchat filter die geactiveerd wordt als er een gezicht in beeld is of een Pokémon die tevoorschijn komt als je op een bepaalde locatie bent. Als organisatie kun je deze technologie inzetten om consumenten te helpen producten te visualiseren, meer informatie te geven over fysieke objecten of locaties in de directe omgeving van de gebruiker, of om entertaining content of game elementen toe te voegen aan de echte wereld. Op deze manier zou het de leefwereld van de consument kunnen verrijken. Maar wat zijn de mogelijkheden van AR en hoe kan deze technologie iets voor jouw merk betekenen?

Praktische implicaties

  • AR kan worden ingezet in de vorm van verschillende soorten applicaties: shopping, gaming, entertainment, informatie en social media applicaties.
  • Ieder type AR applicatie heeft een eigen doel en kan in verschillende fases van de customer journey een rol spelen (bewustwording, overweging, aankoop, na aankoop). Kies voor een applicatie die past bij de communicatiedoelstelling.
  • Houd in gedachten dat AR applicaties verschillende behoeftes kunnen vervullen, zoals de behoefte aan entertainment of innovatie, of de informatiebehoefte.
  • Houd rekening met de voorkeuren van de beoogde doelgroep. AR app gebruikers zijn over het algemeen jong, maar AR is ook geschikt voor een brede doelgroep mits wordt ingezet op gebruikersgemak van de toepassing.

In deze publicatie vind je een checklist over wanneer AR iets voor jouw merk zou kunnen betekenen. Wil je gebruikmaken van de checklist, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Bekijk hier de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.