persoon

Marijn Meijers

Marijn MeijersMarijn Meijers werkt als universitair docent Persuasieve Communicatie aan de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 promoveerde ze op de paradoxale, negatieve effecten van groene communicatieframes op consumentengedrag. In haar onderzoek bestudeert Marijn hoe consumentengedrag wordt beïnvloed door marketingcommunicatie, daarbij is ze vooral geïnteresseerd in social marketing (o.a., groen, fair-trade en gezond consumptiegedrag. Eind 2016 verscheen de SWOCC-publicatie Creative Media Advertising. Deze schreef Marijn samen met Jiska Eelen en Hilde Voorveld.

Meijers is één van de sprekers tijdens het SWOCC Symposium. Maak alvast kennis met Marijn 

Welk onderzoek ga je presenteren tijdens het SWOCC-symposium?
In mijn onderzoek ben ik altijd op zoek naar antwoorden op vragen als: waarom gedragen mensen zich (niet) duurzaam? En hoe kunnen we communicatie inzetten om mensen een zetje in de goede richting te bewegen? Het onderzoek dat ik ga presenteren kijkt daarbij naar de mogelijkheden van Virtual Reality (VR). Virtual reality heeft de mogelijkheid om zaken die we in ons dagelijks leven wellicht niet zien, zichtbaar te maken. In Nederland merken we bijvoorbeeld nog relatief weinig van klimaatverandering. Afgelopen jaar hadden we bijvoorbeeld een heel droge zomer en de overstromingen vorig jaar in Limburg worden ook in verband gebracht met klimaatverandering, maar voor veel mensen voelt het nog steeds een beetje als een “ver-van-mijn-bed-show.” Eén van de vragen die we bestuderen is dan ook of het meemaken van klimaatproblematiek in virtual reality ervoor kan zorgen dat mensen klimaatproblematiek minder als een “ver-van-mijn-bed-show” gaan zien.  

Een andere vraag waar ik me mee bezighoud is of VR ook echt kan helpen bij het stimuleren van duurzamere consumentenkeuzes. De keuzes die we in de supermarkt maken, hebben een grote invloed op het milieu. Zo is meer dan 25% van de broeikasgasuitstoot gelinkt aan onze voeding. Vooral de consumptie van zuivel en vlees hebben hier een grote bijdrage in. Daarnaast leidt onder andere de productie van vlees ook tot biodiversiteitsverlies. Consumenten vinden milieuproblemen vaak belangrijk, maar toch maken ze niet altijd milieubewuste keuzes. Hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag: van gewoontes (bijvoorbeeld: ik drink altijd Latte met koemelk) tot kennis (bijvoorbeeld ik ken geen lekkere vegan recepten), maar ook wat top of mind is op het moment van keuzes maken (bijvoorbeeld ik heb eigenlijk wel zin in een stukje kip) of het gevoel dat het eigen duurzame consumptiegedrag toch geen verschil gaat maken (ook wel een lage gedragseffectiviteit genoemd). We hebben daarom gekeken naar die laatste twee factoren: top of mind en gedragseffectiviteit. Want kies je nog steeds voor een stukje vlees of een product met palmolie als je ziet wat voor negatief effect dit heeft op het milieu terwijl je een keuze maakt voor het schap in de supermarkt en het milieueffect dus meer top of mind is? En heb je wellicht meer het gevoel iets goeds te kunnen doen voor het milieu (sterkere gedragseffectiviteit) als je ziet hoe vegetarische keuzes meer bijdrage aan natuurbehoud dan dierlijke producten? En heeft dit dan weer een effect op wat mensen kiezen? Deze zaken zal ik gaan bespreken op het SWOCC symposium. 

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je onderzoek? Is er een verrassende onderzoeksuitkomst?
Virtual reality kan toegepast worden om mensen bewuster te maken van klimaatproblematiek, door bijvoorbeeld emoties aan te wakkeren, en in sommige gevallen kan het mensen helpen zich milieuvriendelijker te gedragen. Het is hierbij wel belangrijk geen wonderen te verwachten van een eenmalige blootstelling aan een virtual reality-ervaring.  

Veel facetten beïnvloeden het gedrag van mensen en een eenmalige boodschap zal dan ook niet het gedrag van mensen ineens veranderen ten gunste van het milieu. Uiteraard kan het wel een rol spelen, door mensen bewust te maken van het klimaatprobleem of, door bij mensen die zich al bewust zijn, het probleem weer wat meer op de voorgrond te laten treden.  

Ik zal tijdens het SWOCC-Symposium een aantal tips bespreken die voor een goede virtual reality ervaring kunnen zorgen 

Los van jouw onderzoek, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?
Momenteel zijn steeds meer consumenten zich bewust van het milieu en willen ze ook graag meer milieuvriendelijke keuzes maken. Er wordt hier ook steeds sterker een appel voor gedaan op bedrijven, omdat zij een grote invloed hebben door het aanbod dat ze creëren. Denk aan fair-trade kleding, maar ook aan vegan producten. Tegelijkertijd hebben bedrijven hier ook een belangrijke verantwoordelijkheid en dienen ze greenwashing ten alle tijden te vermijden. Een hotdog met 1 ster kipfilet marketen met termen als met ‘vegan broodje’ en ‘vegan mosterd’, of een broek die voor een klein gedeelte bestaat uit gerecycled materiaal aanprijzen als ‘duurzaam’ kan zich tegen een bedrijf keren. Zorg er dus voor dat je als bedrijf als je je op het duurzame pad begeeft, dit goed doet. Dit is erg belangrijk voor de geloofwaardigheid van je bedrijf, wat je bedrijf uiteindelijk ten goede komt. Daarnaast is dit ook de enige manier om daadwerkelijk iets bij te dragen aan het milieu, aan greenwashing heeft het milieu niets. En iets bijdragen aan een beter milieu, wie wil dat nou niet? 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.