nieuws item

Prof. dr. Sheila Sasser nieuwe SWOCC fellow

Publicatiedatum: 25 | 08 | 2015
Delen:

Sheila SasserCreativiteit speelt een belangrijke rol in marketingcommunicatie en wordt vaak gezien als de sleutel tot succesvolle campagnes. Maar hoe komt creativiteit tot stand? En hoe geef je sturing aan het creatieve proces, terwijl technologische ontwikkelingen en veranderingen in de klantbehoeften zorgen voor continue uitdagingen? Het is tijd voor meer kennis over creativiteit.

 

 

 

Dr. Sheila Sasser is benoemd als de nieuwe Giep Franzen/SWOCC fellow en zal onderzoek gaan doen naar de werking van creativiteit binnen reclamebureaus. Dr. Sasser geldt als een expert op het gebied van creativiteit, zij doet al jaren internationaal onderzoek naar de relatie tussen creativiteit en cultuur binnen reclamebureaus. Als SWOCC fellow zal Sasser dit nu ook in Nederland gaan doen.

Cross-cultureel onderzoek
Amerikaans onderzoek toonde aan dat individuele motivaties van medewerkers creativiteit sterk bepalen. Er zijn echter aanwijzingen dat culturele verschillen, tussen landen en bureaus, een grote rol spelen in hoe creativiteit en innovatie tot uiting komt. Daarom is cross-cultureel en cross-nationaal onderzoek naar creativiteit binnen reclamebureaus noodzakelijk. Om te zorgen dat marketeers en reclamemakers grip blijven houden op hun vak en beslissingen onderbouwd kunnen blijven maken, is meer up-to-date kennis over de werking van creativiteit nodig en dat is wat dit SWOCC-onderzoek biedt.

Dr. Sasser zal voor de Nederlandse studie inzichten verkrijgen door bij een groot aantal Amsterdamse reclamebureaus surveys en diepte-interviews met directors af te nemen. Samen met de internationaal verkregen inzichten leiden deze tot een voorspellend cross-cultureel model over campagnecreatie.

Over Sheila Sasser
Sheila Sasser is hoogleraar Marketing & Integrated Marketing Communications aan Eastern Michigan University. Daarbij is zij gasthoogleraar aan Stockholm School of Economics, Imperial College London en University of Michigan. Voor zij haar wetenschappelijke carrière begon, heeft Sasser in de praktijk naam gemaakt. Ze werkte in senior managementposities bij diverse vooraanstaande reclamebureaus als BBDO, McCann, Lowe en Interpublic Group voor A-merken zoals Coca-Cola, IBM, L’Oréal, Unilever, General Electric, Black & Decker en Deutsche Telekom.

Eerdere SWOCC fellows waren prof. dr. Patrick de Pelsmacker (Universiteit van Antwerpen), prof. dr. Michael Belch (San Diego State University) en prof. dr. Martin Kornberger (Copenhagen Business School).

Bureaus die mee willen doen aan het onderzoek naar creativiteit, kunnen contact opnemen met Caroline van Leuven van SWOCC: caroline@swocc.nl.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.