Alexander Pfeuffer en Dasha Kolesnyk hebben de SWOCC Research grant 2025 gewonnen met hun onderzoeksvoorstel over de impact van disclosures van afbeeldingmanipulatie in gesponsorde content op sociale media.
Het effect van bewerken van afbeeldingen
Het bewerken van afbeeldingen is een hulpmiddel wat adverteerders steeds meer inzetten om aantrekkelijkheid van mensen en producten te vergroten. De gebruiksvriendelijkheid van beeldbewerkingssoftware heeft de populariteit van beeldmanipulatie vergroot, vooral op sociale media. Dit is een trend die ook veel wordt gezien bij influencers. Echter is het manipuleren van afbeeldingen ook geassocieerd met de ontwikkeling van onrealistische standaarden en het versterken van gezondheidsproblemen als eetstoornissen en depressie.
De groeiende bezorgdheid over de blootstelling van consumenten aan onrealistische schoonheidsidealen in de media heeft in sommige landen geleid tot de overweging of invoering van beleid ter regulering van beeldbewerking. Afhankelijk van hoe beeldmanipulatie kenbaar wordt gemaakt, kunnen deze disclosures mogelijk schadelijke gevolgen hebben voor consumenten en merken. Als de disclosures niet effectief zijn, kunnen consumenten schade ondervinden als ze zichzelf vergelijken met onrealistische schoonheidsidealen; merken daarentegen kunnen een verminderd merkvertrouwen ervaren als consumenten door disclosures op een voor hen onacceptabele manier worden geïnformeerd. Het onderzoek beoogt het effect van afbeelding bewerking disclosures en authenticiteit disclosures op de reacties van consumenten te onderzoeken en te onderzoeken of deze effecten variëren binnen verschillende sociaaleconomische, culturele en beleidsmatige contexten. Het onderzoek zal bestaan uit een intercultureel experiment in 10 landen.
SWOCC Open Research Grant
De SWOCC Open Research Grant is een grant voor een publicatie op basis van een zelfgeschreven voorstel, toegekend door middel van een open competitie. Dit gebeurt op basis van een beoordelingsproces door juryleden vanuit de wetenschap en de praktijk. SWOCC wil haar juryleden danken voor hun expertise en waardevolle inzichten! De juryleden waren dit jaar Edith Smit (Professor Communication Science, Universiteit van Amsterdam – voorzitter), Boris Nihom (Chief Executive Officer, Denstu Creative Amsterdam), Jori van de Spijker (Global Commercial Director, DVJ Insights), Mary Hoogerbrugge (Merkspecialist, De Positioneerders) en Suzanne de Bakker (Hoofddocent Behavioural Communication, Hogeschool Utrecht).