Kennisbank

Positieve uitkomsten? Stimuleer koppels je merk samen te gebruiken

SWOCC Selectie 3

Zoals individuen zich kunnen identificeren met merken, kunnen ook koppels zich verbinden met merken. Bepaalde merken kunnen bijzondere herinneringen oproepen, die bijzonder zijn (geweest) in de relatie of gewoon onderdeel zijn geworden van de alledaagse relatie – van samen iets drinken tot badkamer-rituelen. Voornamelijk bij getrouwde stellen kan deze identificatie sterk zijn. Wanneer een individu een romantische relatie aangaat, wordt de partner namelijk onderdeel van het ‘zelfconcept’. Lees verder

Betere consument ervaringen met augmented reality?

Paul Ketelaar

Augmented reality

In deze tijd van informatie-overload tellen positieve consument ervaringen meer dan ooit. Experiential marketing – waarbij geprobeerd wordt de klant de karakteristieken van een product te laten ‘ervaren’ – zorgt voor een onderscheidend vermogen van merken op een creatieve en interactieve manier. Kan een ervaring via een augmented reality app voor je merk van toegevoegde waarde zijn? Zo lanceerde Zara vorige week een augmented reality app waarmee de modellen in de etalage of winkel tot leven komen. Lees verder

Girl power! Is female empowerment advertising de toekomst?

Onno Maathuis

Reclame

Het eerste merk dat in 2004 het concept van femvertising – female empowerment advertising – benadrukte was Dove. Met de campagne ‘Real Beauty’ wilden zij de boodschap verspreiden dat alle vrouwen mooi zijn, ongeacht hun figuur of huidskleur. Femvertising is sindsdien in opkomst, wat suggereert dat hedendaagse merken het zien als een succesvolle girl power strategie. Mooi meegenomen is dat het ook positief is voor de omzet. Maar hoe benut je als merk het concept van femvertising? Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC5 februari 2018

75 Corporate Branding and Consumers on Social Media

Corporate branding en consumenten op social media

De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder

Consumentengedrag na het ontdekken van de ware herkomst van een product

Jos Hornikx

Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk? Lees verder

Een sixpack in de winkel laat mannelijk geld rollen

Ilona de Hooge

Winkelketens, restaurants, en adverteerders lijken steeds vaker fysiek aantrekkelijke mannelijke medewerkers of modellen aan te nemen. Fysiek aantrekkelijke mannen met bijvoorbeeld een sexy sixpack, atletisch figuur, of imposant gestalte zouden een positieve indruk op vrouwelijke klanten maken. Waardoor vrouwelijke klanten meer geld spenderen dan mannelijke klanten. Maar wordt het koopgedrag van vrouwelijke klanten eigenlijk wel beïnvloed door de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers? En hoe reageren mannelijke klanten op de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers?

Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

Effectieve merk communicatie op social media: B2B versus B2C

Het gebruik van social media in de zakelijke (B2B) markt groeit. Echter, het lijkt erop of bedrijven moeite hebben met het bepalen van welke berichten ze moeten posten over het merk. Zo worden voor de B2B marketing strategie regelmatig succesvolle social media strategiëen van de commerciële (B2C) marketing overgenomen. Maar is dit wel de ideale oplossing? Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

Portfolio management: Waarom merken uit een portfolio worden geschrapt

Veel organisaties overwegen om nieuwe merken te introduceren, bijvoorbeeld om nieuwe producten of gespecialiseerde business units onder de aandacht te brengen. Echter, in sommige gevallen kiezen organisaties er ook voor om bepaalde merken te schrappen. Dit komt doordat vaak niet alle merken bijdragen aan de kracht en (financiële) prestaties van een portfolio. Maar in welke gevallen wordt ervoor gekozen om merken te verwijderen? Lees verder