Kennisbank

Waarom je afbeeldingen moet toevoegen aan je CSR boodschap

Onno Maathuis

Afbeeldingen_CSR

Corporate Social Responsibility (CSR), purposeful branding, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), je kan er eigenlijk niet meer aan ontkomen. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Echter, deze consumenten zijn ook kritisch. Het communiceren over CSR-activiteiten blijkt een gevoelige kwestie: zijn bedrijven oprecht in hun bijdrage aan de maatschappij of doen zij dit vooral om strategische redenen (eigenbelang)? Lees verder

De overtuigingskracht van een afwijkende review

Marieke Fransen

Review

Over het algemeen wordt verondersteld dat extreem positieve of negatieve reviews over een product of service de meeste overtuigingskracht hebben. Het lijkt bijvoorbeeld logisch dat een 5-sterren review er vaker voor zal zorgen dat een consument een product koopt dan een 4-sterren review. Net als dat een 1-ster review een consument er vaker van zal weerhouden een product aan te schaffen dan een 2-sterren review. Maar klopt dit wel? Lees verder

Consumenten herkennen manipulatie in een review

SWOCC Selectie 3

Reviews kunnen merken maken of breken. Het manipuleren van reviews wordt dan ook veelal gebruikt voor reputatiemanagement. De verleiding is groot om online reviews te manipuleren, wetende dat consumenten hun beslissingen hier grotendeels op baseren. Het plaatsen van positieve nep-reviews en/of het verwijderen van negatieve reviews is aan de orde van de dag. Ondanks inspanningen om gemanipuleerde reviews – bijvoorbeeld via spam filters – eruit te filteren, is naar schatting een derde van de reviews nep. Lees verder

Werkt brand placement ook voor duurzame merken?

Marijn Meijers

duurzaamheid

We kennen het allemaal wel. Je kijkt een serie, film of video en ineens verschijnt de hoofdrolspeelster met een flesje Heineken in haar hand, rijdt haar vlam in de nieuwste Ferrari voorbij terwijl je op de achtergrond een Starbucks winkel ziet. Veel bedrijven lopen tegen het probleem aan dat consumenten traditionele advertenties willen vermijden en gaan daarom op zoek naar andere manieren om te adverteren, zoals via brand placement (merkplaatsing). Dit blijkt een effectieve manier van adverteren. Maar werkt merkplaatsing ook als het om duurzame, groene merken gaat? Lees verder

Proactief reageren op social media: goede webcare of privacyschending?

Joris Demmers

Webcare_Proactief

Hieronder zie je een tweet uit 2014 van consument en vlogger James Yammouni aan T-Mobile waarin hij beschrijft dat hij – in een iets andere bewoording – niet zo tevreden is met de dienstverlening van het telecombedrijf. Daarop ziet concurrent Verizon haar kans schoon en tweet naar James dat hij bij hen meer dan welkom is als klant. Een mooie toepassing van social media monitoring tools en slimme marketing! Maar werkt deze proactieve vorm van webcare ook? Lees verder

B2B-inkoopprocessen veranderen: online reviews winnen invloed

Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Effectief inzetten van purposeful branding

Lynnemore van Ommen

Marketingstratgie_Purpose_Brand

‘Growing a better world together’. Eind 2017 kwam Rabobank met deze nieuwe slogan waarmee ze beloven wereldwijd het voedselprobleem op te gaan lossen. De Reclame Code Commissie viel meteen over de campagne. Het zou misleidend zijn omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat hun aanpak het voedselprobleem oplost. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Ze verbinden zich dan ook graag met merken die een purpose (doel) nastreven voor een betere wereld. Maar hoe trek je deze pro-sociale consumenten aan? Nog belangrijker, hoe zet je purposeful branding effectief in?  Lees verder