Kennisbank

SWOCC9 november 2018

Gratis gebruik van online diensten is nooit voor niks

Ben van Hamersveld

Online dienstverleners zoals Netflix, De Correspondent en Spotify geven gebruikers graag voor aankoop inzicht in de kwaliteit van de dienst. Een veel gebruikte techniek is het aanbieden van een gratis proefperiode, een zogenaamde free trial; gebruikers krijgen tijdelijk gratis toegang tot een dienst. Voelen deze gebruikers zich na de looptijd van de free trial verplicht iets terug te geven? En hoe kun je daaruit als online dienstverlener waarde genereren? Lees verder

Hoe de media het publiek meetbaar aan het denken zet

Mark Boukes

media

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder

Stemgebruik en overtuigingskracht: de juiste techniek

Jos Hornikx

communicatie_techniek

Het gaat er niet alleen om wát je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Deze wijsheid horen scholieren, voorlichters en presentatoren dagelijks. Uit wetenschappelijk onderzoek was al bekend dat sprekers meer vertrouwen opwekken wanneer ze bijvoorbeeld sneller of harder spreken. Maar wat voor gevolgen heeft stemgebruik voor de boodschap zelf? Wordt die ook overtuigender gevonden? Recent onderzoek laat zien van wel. Lees verder

SWOCC14 augustus 2018

Hoe zorg je voor meer engagement met jouw social media content?

Hilde Voorveld

social media

Hoewel social media vaak als containerbegrip gebruikt wordt, verschillen platformen als Instagram, Facebook en Snapchat natuurlijk wel degelijk van elkaar. Door de continue digitalisering van media en de ontwikkelingen op het gebied van big data krijgen adverteerders steeds meer inzicht in hun doelgroep(en) op deze social media. Er blijven echter twee belangrijke vragen bestaan: hoe beleven consumenten de verschillende social media platformen? Wat voor gevolgen heeft dit voor de advertenties die via deze platformen verspreid worden? Lees verder

Het succes van B2B-samenwerkingen hangt af van de communicatie

Mary Hoogerbrugge

Communicatie_B2B

Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden?  Lees verder

De do’s & don’ts van gepersonaliseerde webcare responses

Hannelore Crijns

webcare

Een toenemend aantal bedrijven investeert tijd en middelen in een webcare team dat altijd klaarstaat voor consumenten – onder meer via sociale media. Door in dialoog te gaan met consumenten kun je als bedrijf een goede relatie opbouwen met hen. Het is vaak echter nog onduidelijk hoe je dit – een dialoog aangaan met consumenten – het beste kunt doen en wat er wel of niet werkt in welke omstandigheden.
Lees verder

Gepersonaliseerde advertenties op basis van persoonlijkheid: een wondermiddel?

Anne Vos & Stephan Winter

Gepersonaliseerde communicatie

Onze digitale voetsporen maken nieuwe vormen van gepersonaliseerde communicatie mogelijk. Zo blijken ‘likes’ van Facebook-gebruikers gebruikt te kunnen worden om persoonlijkheid te voorspellen. Hierdoor kunnen adverteerders hun advertenties aanpassen aan de persoonlijkheidskenmerken van de individuele consument. Maar hoe effectief zijn gepersonaliseerde advertenties die gebaseerd zijn op persoonlijkheid? Lees verder