Kennisbank

Hoe bepaal je in B2B de economische waarde van handige apps?

Guda van Noort

Er is een stijgende lijn te zien in het mobiele gebruik in de B2B markt. Engagement initiatieven hebben een enorme toevlucht genomen door de toegankelijkheid van internet en mobiele apparaten. In B2B worden daarom handige apps ontwikkeld om met klanten te verbinden. Ze ondersteunen klanten in het gebruik van het door het bedrijf aangeboden product en zijn vaak gratis. Denk bijvoorbeeld aan een handige app als Hootsuite, die de klant helpt met het beheren van hun social mediakanalen.  Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC5 februari 2018

75 Corporate Branding and Consumers on Social Media

Corporate branding en consumenten op social media

De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder

Consumentengedrag na het ontdekken van de ware herkomst van een product

Jos Hornikx

Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk? Lees verder

SWOCC1 november 2017

De impact van engagement in B2B

SWOCC_Selectie_2017_n4

Hoe bepaal je of engagementactiviteiten daadwerkelijk wat opleveren? Sales is immers niet het primaire doel van deze activiteiten. Engagement initiatieven faciliteren de communicatie tussen het bedrijf en de klant en ook tussen klanten onderling. Het doel hiervan is het creëren van een emotionele en psychologische band tussen klanten en het bedrijf. Het meten van de Return on Engagement Initiatieven (RoEI) is daarom complex. Lees verder

B2B marketing: Stuur de customer journey via de touch points

Klaas Fleischmann

Iedere organisatie streeft naar concurrentievoordeel. Een manier om je te onderscheiden als organisatie is door de customer experience (CE) te optimaliseren via de touch points (de klantcontactpunten). Iedere ervaring met een touch point bepaalt namelijk hoe de klant de customer journey beleeft. Een positieve CE draagt bij aan de tevredenheid, loyaliteit en de mond-tot-mondreclame. Maar hoe kan je als organisatie de CE via de touch points sturen? 

Lees verder

SWOCC13 oktober 2017

Tips voor een succesvolle B2B social media strategie

Nicole Verhoeven

Je kan er niet meer omheen, ook voor de zakelijke markt is social media een belangrijk marketing kanaal. Maar in hoeverre verschilt een B2B social media strategie van een B2C strategie? Het klakkeloos volgen van een B2C social media strategie lijkt niet de juiste weg. Zo blijken emotionele cues bijvoorbeeld van groter belang te zijn in de B2B dan in B2C markt. Ook reageren mensen anders op B2B dan op B2C posts. In B2B wordt meer geliked, in B2C worden meer reacties geplaatst. Lees verder

Hoe mooie producten leiden tot ontevreden consumenten

Ilona de Hooge

Het ontwerp (design) van een product is een belangrijke voorspeller van hoe succesvol het product zal zijn. Keer op keer hebben onderzoeken laten zien dat consumenten hun aankopen bepalen aan de hand van hoe producten eruit zien, zelfs voor producten waarbij het uiterlijke ontwerp niet echt van belang is. Vele bedrijven, en zelfs supermarktketens, hebben hun strategieën dan ook gericht op het ontwikkelen van mooie producten (zoals limited editions), of van mooie verpakkingen voor hun producten. Maar is het eigenlijk wel zo slim om zulke prachtig uitziende producten te ontwikkelen? Lees verder