Kennisbank

SWOCC24 augustus 2017

Effectieve merk communicatie op social media: B2B versus B2C

Het gebruik van social media in de zakelijke (B2B) markt groeit. Echter, het lijkt erop of bedrijven moeite hebben met het bepalen van welke berichten ze moeten posten over het merk. Zo worden voor de B2B marketing strategie regelmatig succesvolle social media strategiëen van de commerciële (B2C) marketing overgenomen. Maar is dit wel de ideale oplossing? Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

Portfolio management: Waarom merken uit een portfolio worden geschrapt

Veel organisaties overwegen om nieuwe merken te introduceren, bijvoorbeeld om nieuwe producten of gespecialiseerde business units onder de aandacht te brengen. Echter, in sommige gevallen kiezen organisaties er ook voor om bepaalde merken te schrappen. Dit komt doordat vaak niet alle merken bijdragen aan de kracht en (financiële) prestaties van een portfolio. Maar in welke gevallen wordt ervoor gekozen om merken te verwijderen? Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC21 juli 2017

73 Corporate Branding and Consumers

Het werkveld van de corporate marketeer is complex. Er is niet alleen steeds meer concurrentie. Ook is het moeilijker geworden om een corporate merk te bouwen door de opkomst van social media, het versnipperde medialandschap en de maatschappelijke zorgen over vertrouwen, geloofwaardigheid en transparantie. De keuze voor een succesvolle corporate branding strategie gericht op consumenten is, met alle mogelijkheden die er zijn, dan ook niet gemakkelijk. Lees verder

IoT: het belang van de juiste interactiestijl

Iedereen herinnert zich vast Rosie, de housekeeper robot uit de Jetsons. De laatste jaren komen er steeds meer smart devices, zoals robotstofzuigers, op de markt, al hebben geen van allen het uiterlijk, noch de menselijke communicatiestijl van Rosie. Samen met de opkomst van smart devices groeit het zogeheten Internet of Things (IoT), waarbij smart devices in verbinding staan met het internet en zo gegevens uitwisselen. Door deze ontwikkelingen kunnen consumenten profiteren van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde services.

Lees verder

Don’t pretend to be my friend!

Blog Christine Liebrecht

Merken willen maar al te graag vrienden worden met hun doelgroep. Vooral sociale media worden hier veel voor ingezet. Maar zitten consumenten op deze persoonlijke kanalen wel te wachten op merken? Om menselijker over te komen, posten merken berichten met een populaire, informele toon. Gretry, Horváth, Belei en Van Riel publiceerden recent het artikel “Don’t pretend to be my friend!” waarin zij onderzochten of en wanneer zo’n informele toon passend is voor merken. Lees verder

Pas op! Het effect van waarschuwingen op de evaluatie van gezondheidsinformatie

Blog Corine Meppelink

Typ een kwaaltje in Google en je krijgt een lange lijst met zoekresultaten. Hoewel de kans groot is dat je een antwoord op je vraag zult vinden, is er één ding dat zeker is: zin en onzin staat online kris kras door elkaar. Een mooi vormgegeven website kan zomaar onbetrouwbaar zijn. Immers, in tegenstelling tot informatiefolders of andere traditionele bronnen van gezondheidsinformatie, wordt de inhoud van een website niet door een medische autoriteit gecontroleerd. Met veel onjuiste informatie tot gevolg. De grote vraag hier is dan ook: hoe zorg je ervoor dat consumenten de juiste websites selecteren uit die lange resultatenlijst? Lees verder

Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

Blog Jos Hornikx

Op onbewerkte producten als andijvie na hebben veel goederen een herkomst die meerdere landen betreft. Zo kan een computer ontworpen zijn in Amerika, onderdelen uit Brazilië en India hebben en in elkaar zijn gezet in Taiwan. We weten al lang dat consumenten gevoelig zijn voor de herkomst van producten, maar hoe zit het met onderliggende facetten als ontwerp en assemblage? Een onderzoek laat zien dat het benadrukken van deze facetten afhangt van hoe consumenten tegen een land aankijken. Lees verder

Vertrouwen in dokter Google

Blog Corine Meppelink

Gezondheidssites zijn populair. Maar de betrouwbaarheid van gezondheidsinformatie op het internet varieert in grote mate. Het selecteren van relevante en betrouwbare informatie is een behoorlijke uitdaging, met name voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Ondanks dat er heldere kwaliteitscriteria beschikbaar zijn, blijken we bij het bepalen van de betrouwbaarheid vooral af te gaan op ons gevoel, de lay-out of de positie in de zoekresultatenlijst. Lees verder