Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC3 november 2011

57 Eye-catching

Hoe komt het dat je sommige advertenties niet eens opmerkt, terwijl andere wel in het oog springen? Anders gezegd: wat maakt dat een tijdschriftlezer wel of juist niet naar een advertentie kijkt? In deze publicatie behandelt Scriptieprijswinnares Sophie Boerman de advertentie- en contextkenmerken die de aandacht trekken of afleiden.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC18 november 2010

54 Van massa naar mens

Bereiksonderzoek in een veranderende mediawereld

De mediawereld ondergaat een ware revolutie. Een alsmaar groeiend aantal mediakanalen kan door middel van nieuwe technologieën op elk gewenst moment, vanaf iedere locatie, op een mobiele telefoon, laptop of e-reader worden gebruikt. Wat is de invloed hiervan op het huidige bereiksonderzoek?

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC10 mei 2010

52 Het succes van idealen

Merkoriëntatie bij goede doelen organisaties

Goede doelen zijn merken. Merken die meerwaarde bieden door onder andere het opwekken of behouden van vertrouwen. En met organisaties die hun voortbestaan danken aan het maatschappelijk draagvlak, lijkt dat vertrouwen onmisbaar.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC17 februari 2010

51 Mens, Milieu & Meerwaarde

Nut en noodzaak van MVO

Steeds meer bedrijven zien in dat juist door aandacht, tijd en geld te steken in mens en milieu, meerwaarde mogelijk wordt. Zij geven tegelijkertijd aan dat MVO een lastig te grijpen concept is. Wat kan MVO voor mijn bedrijf betekenen? Hoe kunnen we het implementeren? Moeten we erover communiceren en kan dit de reputatie van mijn organisatie versterken? Of juist schaden?

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC16 februari 2009

47 Merkoriëntatie als succesrecept

Medewerkers van Google worden gescreend op hun ‘Google worthiness’ en BMW laat een hoofdkantoor ontwerpen dat naadloos aansluit op de merkwaarden kwaliteit, technologie, prestaties en exclusiviteit. Hoe verschillend ook, ‘s werelds sterkste merken hebben in ieder geval één ding gemeen: zij krijgen in hun organisaties de allerhoogste prioriteit. Eind jaren ’90 wordt hiervoor de term merkoriëntatie geïntroduceerd.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC10 november 2008

46 Merkdesign

Een ruwe diamant in merkenland

Design is alomtegenwoordig: het pak hagelslag staat iedere dag op tafel, de post van de zorgverzekeraar ligt op ons bureau en ook om de uithangborden en lichtbakken van winkels, restaurants en cafés kunnen we niet heen. Designbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en krijgen een steeds betere positie in de marketingwereld.

Lees verder