Kennisbank

Wat vinden millennials van native advertising op Facebook?

Sophie Boerman

Social Media

Met alle privacyschandalen heeft Facebook op dit moment niet zijn beste tijd, om het zacht uit te drukken. Toch wordt het medium nog veel ingezet voor reclame, ook voor bijvoorbeeld de afgelopen verkiezingen. Het blijft namelijk een mooi medium om vooral millennials (mensen die nu tussen de 18 en 29 zijn) te bereiken. Een nieuwe studie onderzocht wat millennials weten en vinden van gepersonaliseerde reclame op hun Facebook tijdlijn. Lees verder

Storytelling op social media? Maak het niet te meeslepend!

Komala Mazerant

Social media

Menig merk hanteert storytelling in zijn contentstrategie. Het idee lijkt goed: creëer relevante merkverhalen in plaats van consumenten lukraak met reclame te bombarderen. De consument wordt in het verhaal gezogen met als doel engagement op te roepen. Recent onderzoek laat echter zien dat merkverhalen in sommige gevallen averechts werken. Lees verder

Reclame personaliseren op basis van mediagebruik

Claire Segijn

Reclame

Krijg je weleens reclame op jouw smartphone, tablet of laptop dat gerelateerd is aan wat je op dat moment aan het kijken of luisteren bent? Dat zou goed kunnen en dit is zeker geen toeval! Wanneer reclame op een mobiel apparaat afgestemd wordt met andere media in jouw omgeving spreken we van synced advertising. Technieken die hiervoor worden gebruikt zijn het ‘meeluisteren’ van apps op jouw mobiele apparaat, social media analytics, segmentatie, en geofencing. Synced advertising is een relatief nieuwe vorm van gepersonaliseerde reclame en wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit ontbreekt nog. Wat zijn de voor- en nadelen van synced advertising? Lees verder

Het belang van personalisatie diepte en breedte in advertenties

Iris van Ooijen

Advertenties

De mogelijkheden met betrekking tot gepersonaliseerde advertenties (PA) lijken almaar toe te nemen. Echter, de wetenschappelijke inzichten met betrekking tot de effectiviteit van PA zijn verdeeld. Waar sommige studies aantonen dat PA de heilige graal is, wijzen andere studies uit dat personalisatie leidt tot irritatie, wantrouwen en weerstand. Hoe zit dit? Lees verder

Online advertenties: Waarom je banners met zoekadvertenties moet combineren

Tim Smits

Wereldwijd adverteren we voor een groter budget online dan via het grootste klassieke medium TV en toch staan online advertenties onder druk. Consumenten klikken nauwelijks nog op banner ads en dus zijn het al lang niet meer die activerende advertenties die ze bij hun ontstaan, ruim 20 jaar terug, waren. Tegelijk blijven de veel minder frequent getoonde zoekadvertenties het wel goed doen en gaat er een groeiend advertentiebudget naartoe. Maar hoe moet je het budget verdelen tussen deze twee prominente online advertentievormen?  En heeft de ene vorm een effect op de andere? Lees verder

Zo zorg je ervoor dat jouw website toegankelijk is

Corine Meppelink

Steeds meer mensen zoeken online naar gezondheidsinformatie. Buiten de vraag of deze informatie betrouwbaar en relevant is, is het de vraag of de informatie wel toegankelijk is. Dit geldt met name voor de grote groep Nederlanders met lage gezondheidsvaardigheden. Een analyse van 100 Nederlandse gezondheidssites wijst uit dat het overgrote deel te moeilijke taal bevat, er weinig wordt gevisualiseerd en er een groot gebrek aan cues is die iets zeggen over de betrouwbaarheid van de informatie. Lees verder

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

SWOCC5 november 2018

Een sterke merkidentiteit in de strijd tegen ‘copycats’

SWOCC Selectie 3 2018

In de markt van vandaag imiteren zogenaamde ‘copycat’ merken in toenemende mate naam, logo, verpakking en productkenmerken van originele merken. Daarmee profiteren zij moeite­loos van de merkwaarde van originele merken en verleiden ze consumenten tot het kiezen voor de copycat in plaats van het origineel. In deze concurrentiestrijd om de gunst van de con­sument, staat het belang van een sterke merkidentiteit centraal. Lees verder