Kennisbank

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?

Reint Jan Renes

Recent is de Nederlandse Rijksoverheid gestart met een langlopende klimaatcampagne. Onder de titel ‘Iedereen doet wat’ maakt de campagne duidelijk dat iedereen iets kan bijdragen: groot of klein. De campagne maakt heel slim de duurzame norm default door niet de vraag te stellen óf mensen iets kunnen doen voor het klimaat, maar wát ze kunnen doen. Echter, een recente studie toont aan dat zelf al iets kleins doen mogelijk indirect een negatief effect heeft op de steun voor vergaande, impactvolle overheidsmaatregelen.

Lees verder

Native advertenties op nieuwswebsites: hoe transparant moet de adverteerder zijn?

Simone Krouwer

Native advertisement

Steeds vaker staan er zogenoemde native advertenties of branded content op nieuwswebsites. Dit zijn advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die soms bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. Consumenten vinden de traditionele banner-advertenties vaak irritant en storend en proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Door het plaatsen van advertenties in de vorm van een artikel, hopen adverteerders op een minder irritante manier consumenten te bereiken. Lees verder

Social media monitoring d.m.v. sentiment analyse? Liever niet!

Stefan Bernritter

Consumenten praten online graag en veel over merken. Zo delen ze positieve ervaringen met een merk via social media, maar klagen ze ook graag over slechte ervaringen met een merk. Als je systematisch in de gaten wil houden wat klanten online over jouw merk vertellen – zodat je mogelijk via webcare deel kan nemen aan de conversatie omtrent je merk – bestaat er eigenlijk geen andere mogelijkheid dan gebruik te maken van één van de velen social listening tools. Lees verder

Is het succes van een nudge te voorspellen?

Ellen Groenestein

Nudge

Nudging wint nog altijd aan populariteit. Sinds het invloedrijke gedragsboek ‘Nudge’ in 2008 uitkwam, wordt het vooral breed omarmd en gebruikt door de (semi-)overheid als dé nieuwe strategie om burgers te verleiden tot ‘goed’ gedrag. Gedrag dat in het belang is van het individu en de maatschappij. Nudging is daarmee al enkele jaren het vlaggenschip voor de toepassing van gedragswetenschap. Tegelijkertijd blijkt uit de praktijk dat nudging lang niet altijd goed werkt. Vandaar dus de vraag, is het succes van nudging vooraf te voorspellen? Lees verder

Het belang van personalisatie diepte en breedte in advertenties

Iris van Ooijen

Advertenties

De mogelijkheden met betrekking tot gepersonaliseerde advertenties (PA) lijken almaar toe te nemen. Echter, de wetenschappelijke inzichten met betrekking tot de effectiviteit van PA zijn verdeeld. Waar sommige studies aantonen dat PA de heilige graal is, wijzen andere studies uit dat personalisatie leidt tot irritatie, wantrouwen en weerstand. Hoe zit dit? Lees verder

Bye Buy? Homofonen in advertenties

Christian Burgers

Advertenties

Als je snel luistert, lijkt het soms alsof een spreker iets anders zegt dan wat je in eerste instantie lijkt te horen: denk aan een ‘Mama Appelsap’, Laurel vs. Yanny, of een homofoon. Bij een homofoon hebben twee woorden een verschillende spelling, maar dezelfde uitspraak, zoals ‘mail’ vs. ‘meel’ of ‘reizen’ vs. ‘rijzen’ in het Nederlands, en ‘bye’ vs. ‘buy’ of ‘grate’ vs. ‘great’ in het Engels. In advertenties kunnen homofonen soms als prime werken, bijvoorbeeld wanneer een ‘eis’ je aan ‘ijs’ doet denken. Hoe werkt dat precies? En wat kun je er tegen doen?    Lees verder

Vinden we klimaat eigenlijk wel echt belangrijk?

Reint Jan Renes

klimaat

Mede dankzij het huidige klimaatakkoord maken steeds meer mensen zich druk om het klimaat. In aanloop naar de Europese verkiezingen blijken het bestrijden van klimaatverandering en de bescherming van het milieu de belangrijkste verkiezingsthema’s te zijn. Echter, weinig mensen maken in hun dagelijkse leven ook daadwerkelijk klimaatvriendelijke keuzes. Veel mensen kijken naar de overheid en de industrie voor klimaatoplossingen en het liefst willen ze maatregelen die niet henzelf treffen. Hoe activeer je pro-klimaat keuzes? Lees verder

Milieuvriendelijk, duurzaam gedrag stimuleren? Visualiseer de effecten.

Marijn Meijers

milieuvriendelijk gedrag

De aarde warmt steeds meer op, wat grote gevolgen kan hebben voor de leefbaarheid van de planeet. Het is dan ook van groot belang dat mensen zich milieuvriendelijker gaan gedragen. De meeste mensen weten dit ook wel, maar toch doen ze het vaak niet. Een belangrijke reden hiervoor is dat men vaak het gevoel heeft dat hun milieuvriendelijke gedrag een druppel op de gloeiende plaat is. Maar hoe kun je mensen het gevoel geven dat hun milieuvriendelijke, duurzame gedrag er wel toe doet? Lees verder

Dit kan kunst ons leren over de waarde van een merk

Joost Verhoeven

merk

Merkwaarde heeft voor mij altijd iets magisch: waar in de middeleeuwen alchemisten geobsedeerd waren met het winnen van goud uit lood en ijzer, proberen merkmanagers waarde toe te voegen aan producten en diensten met zorgvuldig ontwikkelde merkcommunicatie. Creatievelingen transformeren eenvoudige T-shirts, sneakers, of zelfs een commoditeit als belminuten tot begeerlijke objecten, maar hoe dan? Hoe kan een beetje communicatie de waarde van merken verhogen? Lees verder