Kennisbank

Het succes van B2B-samenwerkingen hangt af van de communicatie

Mary Hoogerbrugge

Communicatie_B2B

Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden?  Lees verder

Negatieve word of mouth: juist positief voor consumentengedrag

Mary Hoogerbrugge

We zijn ervan overtuigd dat negatieve mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) een negatieve invloed heeft op het koopgedrag. Organisaties proberen daarom negatieve WOM zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld met de inzet van webcare teams. In dit artikel wordt dit gangbare inzicht in de marketing praktijk weerlegd. Op basis van drie onderzoeken wordt zelfs het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

Succesvolle valorisatie: hoe werk je samen met universiteiten?

Guda van Noort

Valorisatie, ervoor zorgdragen dat wetenschappelijke kennis daadwerkelijk wordt toegepast, is waar het al meer dan 20 jaar om draait bij SWOCC. De laatste jaren legt ook de overheid meer de nadruk op het belang hiervan, maar ook bedrijven nemen steeds meer initiatieven hiertoe. Slim. Want kennis is de sleutel tot innovatie. Onder andere met ‘academic outreach’ programma’s zoeken bedrijven samenwerkingen met universiteiten. Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

De positieve invloed van negatieve word of mouth

Online mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) is van grote invloed op aankoopgedrag, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het beïnvloedt namelijk hoe consumenten producten evalueren en aankoopbeslissingen nemen. Vaak wordt daarom gedacht dat negatieve WOM een negatieve invloed heeft op de evaluatie en het gedrag van consumenten. Op basis van drie onderzoeken, wordt er in dit artikel het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

Datalek bij één retailer treft gehele branche: Wat te doen?

We leven in een data-gedreven marketing tijdperk. Retailers beheren steeds grotere databases met klantgegevens. Data security van persoonlijke gegevens, zoals naam adres credit card gegevens en bestelgegevens, wordt daarmee steeds belangrijker. Een datalek ligt meer dan ooit op de loer met reputatieschade als gevolg. Wanneer vertrouwelijke informatie gehackt wordt, dan heeft dit vergaande gevolgen voor de reputatie van het bedrijf. Een datalek leidt direct tot een lagere klanttevredenheid, een toename van negatieve mond-tot-mond reclame en een afname in heraankopen bij het getroffen bedrijf.

Lees verder

Leiderschap, merkgeoriënteerde cultuur en merkportfolio

Sterke merken worden vanaf bovenaf bestuurd. Er is voldoende wetenschappelijke bewijs om die aanname te doen. Sterk leiderschap draagt bij aan een sterk merkportfolio. De organisatiecultuur is bepalend voor hoe invulling gegeven wordt aan leiderschap. Deze studie onderzoekt daarom of ook andere elementen van een organisatiecultuur van invloed zijn op de prestaties van het merkportfolio: stijging van het marktaandeel, ROI en sales van totale portfolio, bijdrage van de portfolio aan de totale groei van de organisatie. Lees verder

SWOCC25 februari 2015

De effectiviteit van bedrijfsblogs

Corporate blogs vormen een belangrijk onderdeel van het online reputatiemanagement van bedrijven: het grote voordeel van deze blogs ten opzichte van ‘gewone’ sociale media is dat bedrijven een hoge mate van controle hebben over de inhoud. Met behulp van het technology acceptance model is in dit onderzoek gezocht naar een antwoord op de vraag welke factoren van invloed zijn op de attitude van de lezers ten opzichte van deze blogs en de interactiviteit van de blogs. Lees verder