Kennisbank

SWOCC7 augustus 2019

Wat begrijpen tieners van influencer marketing op YouTube?

Eva van Reijmersdal

Influencer marketing

De populariteit van influencers is groot onder jongeren. Waar jongeren vroeger in hun vrije tijd bijvoorbeeld tv keken, besteden zij nu een groot deel van hun tijd aan het kijken van content van influencers op YouTube. Influencer marketing wordt daarom ook vaak ingezet om de jongere doelgroep te bereiken. Maar wat vinden jongeren van influencer marketing? Herkennen tieners reclame in YouTube video’s en begrijpen ze dat YouTubers hier geld aan verdienen? 

Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Samenwerken met een influencer: de do’s en don’ts

Eva van Reijmersdal

Influencer

Eerder dit jaar werd Kylie Jenner uitgeroepen tot de meest invloedrijke social media influencer. Geschat wordt dat haar posts een waarde hebben van 1 miljoen dollar per stuk! Zulke bedragen komen in Nederland niet voor, maar influencer marketing wint ook hier gestaag aan populariteit. Wat moet je weten als je als organisatie overweegt om influencer marketing in te zetten? En wat moet je weten als je de huidige influencer marketing strategie van jouw organisatie wil verbeteren? Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC29 mei 2018

76 Influencer Marketing

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

Herkennen consumenten sponsored Facebook posts?

Sophie Boerman

David Beckham

Influencer marketing is hot. Beroemdheden – oftewel influencers – zoals acteurs, topsporters, en bekende vloggers worden steeds vaker ingezet om producten en merken te promoten op hun social mediakanalen. Beroemdheden kunnen gigantisch veel volgers hebben (Justin Bieber heeft 78 miljoen likes op Facebook, David Beckham heeft er 54 miljoen), waardoor het bereik van hun posts groot is. Bovendien worden beroemdheden gezien als betrouwbare bronnen, wat ervoor zorgt dat celebrity endorsements over het algemeen positieve effecten hebben op attitude en aankoopintentie. Maar herkent de consument deze influencer posts eigenlijk wel als reclame?

Lees verder

IoT: het belang van de juiste interactiestijl

Iedereen herinnert zich vast Rosie, de housekeeper robot uit de Jetsons. De laatste jaren komen er steeds meer smart devices, zoals robotstofzuigers, op de markt, al hebben geen van allen het uiterlijk, noch de menselijke communicatiestijl van Rosie. Samen met de opkomst van smart devices groeit het zogeheten Internet of Things (IoT), waarbij smart devices in verbinding staan met het internet en zo gegevens uitwisselen. Door deze ontwikkelingen kunnen consumenten profiteren van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde services.

Lees verder

Don’t pretend to be my friend!

Blog Christine Liebrecht

Merken willen maar al te graag vrienden worden met hun doelgroep. Vooral sociale media worden hier veel voor ingezet. Maar zitten consumenten op deze persoonlijke kanalen wel te wachten op merken? Om menselijker over te komen, posten merken berichten met een populaire, informele toon. Gretry, Horváth, Belei en Van Riel publiceerden recent het artikel “Don’t pretend to be my friend!” waarin zij onderzochten of en wanneer zo’n informele toon passend is voor merken. Lees verder

Pas op! Het effect van waarschuwingen op de evaluatie van gezondheidsinformatie

Blog Corine Meppelink

Typ een kwaaltje in Google en je krijgt een lange lijst met zoekresultaten. Hoewel de kans groot is dat je een antwoord op je vraag zult vinden, is er één ding dat zeker is: zin en onzin staat online kris kras door elkaar. Een mooi vormgegeven website kan zomaar onbetrouwbaar zijn. Immers, in tegenstelling tot informatiefolders of andere traditionele bronnen van gezondheidsinformatie, wordt de inhoud van een website niet door een medische autoriteit gecontroleerd. Met veel onjuiste informatie tot gevolg. De grote vraag hier is dan ook: hoe zorg je ervoor dat consumenten de juiste websites selecteren uit die lange resultatenlijst? Lees verder

Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

Blog Jos Hornikx

Op onbewerkte producten als andijvie na hebben veel goederen een herkomst die meerdere landen betreft. Zo kan een computer ontworpen zijn in Amerika, onderdelen uit Brazilië en India hebben en in elkaar zijn gezet in Taiwan. We weten al lang dat consumenten gevoelig zijn voor de herkomst van producten, maar hoe zit het met onderliggende facetten als ontwerp en assemblage? Een onderzoek laat zien dat het benadrukken van deze facetten afhangt van hoe consumenten tegen een land aankijken. Lees verder