Kennisbank

Mismatch tussen deeleconomie en luxe

SWOCC Selectie blog

Deeleconomie

Vandaag de dag is het huren, leasen of delen van producten steeds populairder. De deeleconomie neemt toe en het delen van huizen, auto’s en elektrische scooters is steeds normaler. Bedrijven als Airbnb, Uber en Felyx zijn niet voor niets zo winstgevend. Deze deeleconomie lijkt alleen maar belangrijker te worden – je kunt nu zelfs dure merkkleding huren bij webshops als Rent the Runway.

Lees verder

SWOCC8 november 2019

Een relatie met een spraakassistent? Ja zeker!

SWOCC Selectie blog

spraakassistent relatie

De implementatie van spraakassistenten is in volle gang. Alhoewel de adoptie van slimme apparaten snel gaat, rapporteren consumenten met gemengde gevoelens over hun ervaringen met spraakassistenten. Dit was ook een conclusie uit de eerder verschenen SWOCC publicatie 77 Automated 1-2-1 Communication, over hoe merken strategisch gebruik kunnen maken van spraakassistenten voor geautomatiseerde communicatie met consumenten.

Lees verder

SWOCC29 oktober 2019

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

SWOCC Selectie blog

branding publieke sector

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector? Lees verder

SWOCC17 oktober 2019

Bricks en clicks versterken elkaar

SWOCC Selectie blog

bricks and clicks

Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?

Lees verder

SWOCC14 februari 2019

Waarom je consumenten moet stimuleren je merk samen te gebruiken in de relatie

SWOCC Selectie

merk

Vandaag is het Valentijnsdag, een mooi moment om stil te staan bij de bijzondere herinneringen die je deelt met je geliefde(n). Denk aan een mooie vakantie, maar ook aan een leuke avond uit of een alledaags ritueel als samen tanden poetsen. Zo kunnen bepaalde merken ook gekoppeld zijn aan herinneringen. Door samen een merk te gebruiken, wordt een merk onderdeel van wie ‘wij’ – als koppel – zijn in plaats van wie ‘ik’ ben. Maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van dit gedeelde merkgebruik? Lees verder

Inzicht in het besluitvormingsproces bij online aankopen

SWOCC Selectie 3 2018

De online informatie overload maakt een aankoop vandaag de dag tot een ingewikkeld en tijdsintensief proces. Om zich te redden in deze brij aan informatie neemt de consument een zekere ‘besluitvormingsstrategie’ aan. Door te onderzoeken hoe dit besluitvormingsproces zich ontvouwt en waardoor individuele verschillen gedreven worden, kunnen patronen in consumentengedrag bloot worden gelegd. Lees verder

Cross-over effect tussen mobiele apparaten biedt kansen voor conversie

SWOCC Selectie 3 2018

De toegenomen penetratie van mobiele apparaten beïnvloedt het online koopgedrag van klanten. Zo lijkt het erop dat klanten op weg naar hun aankoop geregeld schakelen tussen mobiele en vaste apparaten. Een relevante vraag in een tijdperk waarin het online kanaal als verkoopkanaal inmiddels groter is dan het fysieke kanaal en het aantal mobiele apparaten nog steeds stijgt, is dan ook: bestaat er een verband tussen het schakelen tussen mobiele apparaten en conversie? Lees verder

Zie je het voor je? – Augmented Reality bij online shoppen

Anne Roos Smink

Augmented Reality_Online shoppen

Twee dagen geleden introduceerde KLM Augmented Reality (AR). Middels een app kunnen passagiers thuis controleren of hun handbagage de juiste maten heeft. Dit haalt de onzekerheid bij passagiers weg. Bij online shoppen bestaat er echter nog wel veel onzekerheid. Vaak vinden consumenten het moeilijk te visualiseren en beoordelen of een product bij hen past. Het verlaten van het virtuele winkelmandje of retournaties zijn hiervan het gevolg. Gelukkig biedt AR ook daar een uitkomst. Lees verder

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten? Lees verder