Kennisbank

SWOCC23 januari 2020

Hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Anne Roos Smink

Augmented-reality IKEA

Door grote, aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer Augmented Reality (AR) toepassingen voor consumenten op de markt. Meer en meer merken en bureaus zetten dan ook in op AR technologie of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Eerder werd al geschreven hoe AR consumenten kan helpen een ‘try before you buy’ ervaring te geven, en wat er achter het succes zit van het welbekende AR game Pokémon GO. Maar AR kent nog veel meer toepassingen. In deze blog geven we daarom een overzicht van verschillende soorten AR apps en we beantwoorden de vraag: hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Lees verder

Tips voor het bereiken van de multitaskende consument

Claire Segijn

Multitasking

Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolste resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken maar ook met andere media content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten namelijk zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht anno 2020?

Lees verder

Mismatch tussen deeleconomie en luxe

SWOCC Selectie blog

Deeleconomie

Vandaag de dag is het huren, leasen of delen van producten steeds populairder. De deeleconomie neemt toe en het delen van huizen, auto’s en elektrische scooters is steeds normaler. Bedrijven als Airbnb, Uber en Felyx zijn niet voor niets zo winstgevend. Deze deeleconomie lijkt alleen maar belangrijker te worden – je kunt nu zelfs dure merkkleding huren bij webshops als Rent the Runway.

Lees verder

SWOCC28 november 2019

Bericht voor René Froger: Hoe iemand ‘iets’ wordt

Daan Muntinga

antropomorfisme endorsers

Mensen kunnen objecten vermenselijken, maar kunnen ook mensen ontmenselijken. Recent onderzoek gebruikt een reclame-context om aan te tonen dat die twee elkaars tegenovergestelde zijn. Afhankelijk van of de consument focust op het product of degene die het aanprijst, kan de attributie van menselijkheid een reclame helpen of juist schaden. Als René Froger opticien Eyelove aanprijst, wie profiteert er dan meer: Eyelove of René? 

Lees verder

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder

SWOCC8 november 2019

Een relatie met een spraakassistent? Ja zeker!

SWOCC Selectie blog

spraakassistent relatie

De implementatie van spraakassistenten is in volle gang. Alhoewel de adoptie van slimme apparaten snel gaat, rapporteren consumenten met gemengde gevoelens over hun ervaringen met spraakassistenten. Dit was ook een conclusie uit de eerder verschenen SWOCC publicatie 77 Automated 1-2-1 Communication, over hoe merken strategisch gebruik kunnen maken van spraakassistenten voor geautomatiseerde communicatie met consumenten.

Lees verder

“Betaald partnerschap met” op Instagram: wel of niet positief voor je merk?

Sophie Boerman

In augustus lanceerde de Stichting Reclame Code de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ om de aandacht te vragen voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een hashtag inderdaad consumenten kan helpen reclame te herkennen [1],[2] . Maar, #Ad is zeker niet de meest effectieve hashtag. Dit komt voornamelijk doordat hij moeilijk te begrijpen is: het is een afkorting waar niet iedereen bekend mee is, niet erg expliciet over de relatie tussen merk en influencer, en is klein en dus makkelijk over het hoofd te zien.
Lees verder

SWOCC30 oktober 2019

Realistisch eng? De opkomst van de A.I.-generated influencer

Lotte Willemsen, Marije Brom, Iris Withuis

Lil Miquela emoties

Influencers zijn inmiddels geen hype meer, maar een bewezen onderdeel van de (content)strategie. Inmiddels zien we een nieuw type influencer; de A.I.-generated influencer, gebaseerd op data en alleen bestaand in de virtuele wereld. Deze influencers zijn dankzij A.I. altijd op de hoogte van wat leeft onder volgers, zijn nooit te moe om nieuwe content te plaatsen, en zullen niet verwikkeld raken in een schandaal, tenzij merken hier bewust opdracht toe geven. A.I.-generated influencers bieden dus veel kansen voor merken. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking is wel dat ze consumenten weten te betrekken en te (ver)binden.

Lees verder

SWOCC29 oktober 2019

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

SWOCC Selectie blog

branding publieke sector

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector? Lees verder