Kennisbank

SWOCC23 januari 2020

Hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Anne Roos Smink

Augmented-reality IKEA

Door grote, aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer Augmented Reality (AR) toepassingen voor consumenten op de markt. Meer en meer merken en bureaus zetten dan ook in op AR technologie of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Eerder werd al geschreven hoe AR consumenten kan helpen een ‘try before you buy’ ervaring te geven, en wat er achter het succes zit van het welbekende AR game Pokémon GO. Maar AR kent nog veel meer toepassingen. In deze blog geven we daarom een overzicht van verschillende soorten AR apps en we beantwoorden de vraag: hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Lees verder

Mismatch tussen deeleconomie en luxe

SWOCC Selectie blog

Deeleconomie

Vandaag de dag is het huren, leasen of delen van producten steeds populairder. De deeleconomie neemt toe en het delen van huizen, auto’s en elektrische scooters is steeds normaler. Bedrijven als Airbnb, Uber en Felyx zijn niet voor niets zo winstgevend. Deze deeleconomie lijkt alleen maar belangrijker te worden – je kunt nu zelfs dure merkkleding huren bij webshops als Rent the Runway.

Lees verder

Klein bedrag, gezond gedrag

Fabiënne Rauwers

Gezondheidsinterventie

In november dit jaar lanceerde de zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheids-programma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont haar deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Ook enkele andere gezondheidsinitiatieven maken gebruik van een beloningssysteem om zo een gezondere leefstijl aan te moedigen.
Lees verder

SWOCC28 november 2019

Bericht voor René Froger: Hoe iemand ‘iets’ wordt

Daan Muntinga

antropomorfisme endorsers

Mensen kunnen objecten vermenselijken, maar kunnen ook mensen ontmenselijken. Recent onderzoek gebruikt een reclame-context om aan te tonen dat die twee elkaars tegenovergestelde zijn. Afhankelijk van of de consument focust op het product of degene die het aanprijst, kan de attributie van menselijkheid een reclame helpen of juist schaden. Als René Froger opticien Eyelove aanprijst, wie profiteert er dan meer: Eyelove of René? 

Lees verder

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder

SWOCC29 oktober 2019

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

SWOCC Selectie blog

branding publieke sector

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector? Lees verder

SWOCC17 oktober 2019

Bricks en clicks versterken elkaar

SWOCC Selectie blog

bricks and clicks

Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?

Lees verder

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?

Reint Jan Renes

Recent is de Nederlandse Rijksoverheid gestart met een langlopende klimaatcampagne. Onder de titel ‘Iedereen doet wat’ maakt de campagne duidelijk dat iedereen iets kan bijdragen: groot of klein. De campagne maakt heel slim de duurzame norm default door niet de vraag te stellen óf mensen iets kunnen doen voor het klimaat, maar wát ze kunnen doen. Echter, een recente studie toont aan dat zelf al iets kleins doen mogelijk indirect een negatief effect heeft op de steun voor vergaande, impactvolle overheidsmaatregelen.

Lees verder

Consumentenreviews als storytelling

Joost Verhoeven

online review storytelling

Online consumentenreviews zijn ontzettend belangrijk geworden voor merken. Onderzoek van Nielsen uit 2015 laat zien dat 69% van de consumenten beweert beslissingen te baseren op online reviews. Het belang van online reputatie in het algemeen, en consumenten-reviews in het bijzonder, wordt nauwelijks meer betwist. Echter, geeft een recent artikel van Tom van Laer en collega’s nieuwe inzichten in de manier waarop reviews een merk beïnvloeden. Lees verder