Kennisbank

Vreemde talen in reclame: een overzicht van verschillende strategieën

Jos Hornikx

vreemde talen in reclame

Veel merken gebruiken op allerlei manieren vreemde talen op hun verpakkingen, websites en vooral reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: onderzoek op het terrein van marketing en reclame en onderzoek op het terrein van taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten? Lees verder

Heeft de GDPR de consument meer controle opgeleverd?

Iris van Ooijen

GDPR

De noodzaak om consumenten meer controle over persoonlijke data te geven wordt in de GDPR, de Europese privacywetgeving, meer benadrukt. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe geleid heeft dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment?  
Lees verder

SWOCC29 oktober 2019

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

SWOCC Selectie blog

branding publieke sector

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector? Lees verder

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

Dit kan kunst ons leren over de waarde van een merk

Joost Verhoeven

merk

Merkwaarde heeft voor mij altijd iets magisch: waar in de middeleeuwen alchemisten geobsedeerd waren met het winnen van goud uit lood en ijzer, proberen merkmanagers waarde toe te voegen aan producten en diensten met zorgvuldig ontwikkelde merkcommunicatie. Creatievelingen transformeren eenvoudige T-shirts, sneakers, of zelfs een commoditeit als belminuten tot begeerlijke objecten, maar hoe dan? Hoe kan een beetje communicatie de waarde van merken verhogen? Lees verder

Een rode tandenborstel leuk voor nu, irritant over twee maanden?

Joris Demmers

Van auto’s tot tandenborstels; veel van de producten die we kopen, gaan langere tijd mee. Bij de aanschaf van dit soort duurzame goederen kijken consumenten niet alleen naar de kwaliteit en de duurzaamheid, maar ook naar hoe mooi ze het design vinden. Als productontwerper en marketeer probeer je hier uiteraard op in te spelen, design is dan ook een belangrijke manier om je van concurrerende merken te onderscheiden – denk aan een opvallende kleur of vorm. Maar hoe duurzaam is een opvallend design?

Lees verder

Politiek activisme door merken: Just do it?

Christian Burgers

Merken_Colin Kaepernick

Eerder deze maand lanceerde Nike haar nieuwe ‘Dream Crazy’-campagne[1], waarin de American Footballspeler Colin Kaepernick de hoofdrol speelt. Kaepernick is momenteel zonder club in de NFL, vanwege zijn knievallen tijdens het Amerikaanse volkslied als protest tegen (raciaal gemotiveerd) politiegeweld. De Dream Crazy-campagne bleek sterk polariserend. Waar sommige consumenten uit woede hun Nike kleding verbrandden, staken anderen juist de loftrompet. En waar de koers van het aandeel Nike eerst daalde – maar nu weer stijgt – steeg de online verkoop juist meteen al. Wat doet het opnemen van een activistische sporter in een campagne met de merkreputatie? En maakt het uit of dit een centraal figuur is als Kaepernick, of een sporter die zijn steun voor anderen uitspreekt, zoals golfer Tiger Woods? Lees verder

Stemgebruik en overtuigingskracht: de juiste techniek

Jos Hornikx

communicatie_techniek

Het gaat er niet alleen om wát je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Deze wijsheid horen scholieren, voorlichters en presentatoren dagelijks. Uit wetenschappelijk onderzoek was al bekend dat sprekers meer vertrouwen opwekken wanneer ze bijvoorbeeld sneller of harder spreken. Maar wat voor gevolgen heeft stemgebruik voor de boodschap zelf? Wordt die ook overtuigender gevonden? Recent onderzoek laat zien van wel. Lees verder

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder