Kennisbank

Hoe beïnvloeden webcare-reacties onze percepties van rechtvaardigheid?

Charlotte van Hooijdonk

webcare reacties swocc

Door de corona-crisis krijgen organisaties nog meer dan voorheen te maken met online klachten, bijvoorbeeld over bestellingen die niet of veel te laat worden bezorgd of het aanbieden van producten tegen woekerprijzen. Organisaties gaan vooral het gesprek aan met klagende klanten om zo de negativiteit over hun product of dienst te verminderen en om imagoschade te voorkomen. Maar naast de organisatie en de klant is er nog een derde partij betrokken in het publieke gesprek: omstanders. Dit zijn (potentiële) consumenten die het gesprek tussen de organisatie en de klant meelezen en zich (soms) mengen in het gesprek. Onderzoek heeft aangetoond dat de formulering van webcare-reacties op negatieve berichten de attitude van klanten beïnvloedt. Maar gaan deze effecten ook op voor omstanders?

Lees verder

#StopTheSpread: Social distancing door merken

Komala Mazerant

social distancing corona

Op Twitter gaan diverse posts rond van zorgpersoneel dat A4’tjes in de hand houdt met de tekst ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’. Het is een van de vele oproepen op sociale media om social distancing in acht te houden. Ook merken sluiten zich hierbij aan en kwamen de afgelopen weken met diverse uitingen naar buiten om afstand te bewaren. Maar hoe zorg je er nu voor dat die uitingen ook onder de aandacht komen van consumenten?

Lees verder

Beroemdheden als Creative Director

SWOCC Selectie blog

Creative director

Beroemdheden worden nog altijd veel ingezet om merken te bouwen. Steeds vaker gaat het om meer dan een verschijning in de reclame en zijn ze bijvoorbeeld betrokken bij het ontwerpen van het product. Beroemdheden worden steeds vaker in dienst genomen als Creative Director, zoals Jay Z voor Puma of Pharrell Williams voor American Express Platinum Card. Maar hoe goed werkt dat? Lees verder

‘Walk the talk’: over de persuasieve invloed van de daad bij het woord voegen

Reint Jan Renes

Walk the talk

De invloed van anderen op ons gedrag is groot. Voor de keuzes die we maken kijken we graag naar wat anderen doen. Echter, wanneer het om duurzaam gedrag gaat, vinden we het vaak onprettig wanneer anderen ons de maat nemen (‘weet jij wel hoeveel CO2 jij uitstoot met je vliegvakantie?’). We neigen ernaar om mensen die ons een moreel ongemakkelijk gevoel bezorgen in diskrediet te brengen door te suggereren dat ze zelf ook niet deugen (‘vloog jij zelf niet pas nog naar New York?’). Dit fenomeen staat bekend als ‘do-gooder derogation’.

Lees verder

SWOCC21 februari 2020

Waarom consumenten producten kopen die door Instagram influencers worden gepromoot

Romy Boer - winnaar SWOCC blogwedstrijd

Influencers advertisement disclosure

Influencer marketing op Instagram is booming business. Momenteel is Instagram marketing een industrie die 2 miljard omzet, en er wordt verwacht dat dit zal stijgen naar 5 tot 10 miljard in de loop van 2020. Met influencer marketingbureaus die als paddenstoelen uit de grond schieten, kan er worden aangenomen dat influencer marketing een blijvertje is. Als je een actieve Instagram gebruiker bent, is de term influencer je vast niet ontgaan. Maar moeten de consumenten bewuster worden gemaakt van de daadwerkelijke invloed van deze zogeheten influencers op hun gedrag? Worden ze te gemakkelijk verleid om producten te kopen die door influencers worden gepromoot, omdat consumenten ze geloofwaardig achten, terwijl ze niet oprecht zijn en het alleen maar voor de cheque doen?

Lees verder

SWOCC19 februari 2020

Eenieder zijn duurzaamheid? De wereldbeelden achter duurzaamheids-marketing 

Anke Wonneberger

Marketing tools inzetten om een bijdrage te leveren aan een duurzame ontwikkeling is steeds meer vanzelfsprekend. Maar wat wordt er dan eigenlijk bedoeld met duurzaamheid? Natuurlijk zijn er de klassieke definities zoals die van het Brundland-Rapport, het idee van de 3 P’s of het onderscheid tussen sterke en zwakke vormen van duurzaamheid.

Lees verder

SWOCC9 december 2019

MVO als wapen of als boomerang?

SWOCC Selectie blog

Boomerang effect

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.

Lees verder