Kennisbank

Hoe beïnvloeden webcare-reacties onze percepties van rechtvaardigheid?

Charlotte van Hooijdonk

webcare reacties swocc

Door de corona-crisis krijgen organisaties nog meer dan voorheen te maken met online klachten, bijvoorbeeld over bestellingen die niet of veel te laat worden bezorgd of het aanbieden van producten tegen woekerprijzen. Organisaties gaan vooral het gesprek aan met klagende klanten om zo de negativiteit over hun product of dienst te verminderen en om imagoschade te voorkomen. Maar naast de organisatie en de klant is er nog een derde partij betrokken in het publieke gesprek: omstanders. Dit zijn (potentiële) consumenten die het gesprek tussen de organisatie en de klant meelezen en zich (soms) mengen in het gesprek. Onderzoek heeft aangetoond dat de formulering van webcare-reacties op negatieve berichten de attitude van klanten beïnvloedt. Maar gaan deze effecten ook op voor omstanders?

Lees verder

#StopTheSpread: Social distancing door merken

Komala Mazerant

social distancing corona

Op Twitter gaan diverse posts rond van zorgpersoneel dat A4’tjes in de hand houdt met de tekst ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’. Het is een van de vele oproepen op sociale media om social distancing in acht te houden. Ook merken sluiten zich hierbij aan en kwamen de afgelopen weken met diverse uitingen naar buiten om afstand te bewaren. Maar hoe zorg je er nu voor dat die uitingen ook onder de aandacht komen van consumenten?

Lees verder

Vreemde talen in reclame: een overzicht van verschillende strategieën

Jos Hornikx

vreemde talen in reclame

Veel merken gebruiken op allerlei manieren vreemde talen op hun verpakkingen, websites en vooral reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: onderzoek op het terrein van marketing en reclame en onderzoek op het terrein van taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten? Lees verder

‘Walk the talk’: over de persuasieve invloed van de daad bij het woord voegen

Reint Jan Renes

Walk the talk

De invloed van anderen op ons gedrag is groot. Voor de keuzes die we maken kijken we graag naar wat anderen doen. Echter, wanneer het om duurzaam gedrag gaat, vinden we het vaak onprettig wanneer anderen ons de maat nemen (‘weet jij wel hoeveel CO2 jij uitstoot met je vliegvakantie?’). We neigen ernaar om mensen die ons een moreel ongemakkelijk gevoel bezorgen in diskrediet te brengen door te suggereren dat ze zelf ook niet deugen (‘vloog jij zelf niet pas nog naar New York?’). Dit fenomeen staat bekend als ‘do-gooder derogation’.

Lees verder

Persoonlijke reclame in de winkel – een stap te ver?

Sophie Boerman

personalisatie reclame winkels

Het gebruik van persoonlijke informatie en algoritmes om reclame te personaliseren is inmiddels een bekend fenomeen. Op het internet wordt dit veelvuldig gedaan op bijvoorbeeld sociale media, in banner-advertenties en in zoekmachines. Nieuwe technologieën maken het nu ook mogelijk om reclame offline te personaliseren, zoals in winkels. Zo worden technologieën zoals gezichtsherkenning gebruikt om reclames te personaliseren op schermen bij Tesco benzinestations in Groot-Brittannië en om menusuggesties te doen in de KFC in China.

Lees verder

SWOCC19 februari 2020

Eenieder zijn duurzaamheid? De wereldbeelden achter duurzaamheids-marketing 

Anke Wonneberger

Marketing tools inzetten om een bijdrage te leveren aan een duurzame ontwikkeling is steeds meer vanzelfsprekend. Maar wat wordt er dan eigenlijk bedoeld met duurzaamheid? Natuurlijk zijn er de klassieke definities zoals die van het Brundland-Rapport, het idee van de 3 P’s of het onderscheid tussen sterke en zwakke vormen van duurzaamheid.

Lees verder

Tips voor het bereiken van de multitaskende consument

Claire Segijn

Multitasking

Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolste resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken maar ook met andere media content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten namelijk zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht anno 2020?

Lees verder

SWOCC9 december 2019

MVO als wapen of als boomerang?

SWOCC Selectie blog

Boomerang effect

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.

Lees verder