Kennisbank

#StopTheSpread: Social distancing door merken

Komala Mazerant

social distancing corona

Op Twitter gaan diverse posts rond van zorgpersoneel dat A4’tjes in de hand houdt met de tekst ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’. Het is een van de vele oproepen op sociale media om social distancing in acht te houden. Ook merken sluiten zich hierbij aan en kwamen de afgelopen weken met diverse uitingen naar buiten om afstand te bewaren. Maar hoe zorg je er nu voor dat die uitingen ook onder de aandacht komen van consumenten?

Lees verder

Vreemde talen in reclame: een overzicht van verschillende strategieën

Jos Hornikx

vreemde talen in reclame

Veel merken gebruiken op allerlei manieren vreemde talen op hun verpakkingen, websites en vooral reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: onderzoek op het terrein van marketing en reclame en onderzoek op het terrein van taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie inzetten? Lees verder

Persoonlijke reclame in de winkel – een stap te ver?

Sophie Boerman

personalisatie reclame winkels

Het gebruik van persoonlijke informatie en algoritmes om reclame te personaliseren is inmiddels een bekend fenomeen. Op het internet wordt dit veelvuldig gedaan op bijvoorbeeld sociale media, in banner-advertenties en in zoekmachines. Nieuwe technologieën maken het nu ook mogelijk om reclame offline te personaliseren, zoals in winkels. Zo worden technologieën zoals gezichtsherkenning gebruikt om reclames te personaliseren op schermen bij Tesco benzinestations in Groot-Brittannië en om menusuggesties te doen in de KFC in China.

Lees verder

Tips voor het bereiken van de multitaskende consument

Claire Segijn

Multitasking

Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolste resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken maar ook met andere media content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten namelijk zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht anno 2020?

Lees verder

SWOCC28 november 2019

Bericht voor René Froger: Hoe iemand ‘iets’ wordt

Daan Muntinga

antropomorfisme endorsers

Mensen kunnen objecten vermenselijken, maar kunnen ook mensen ontmenselijken. Recent onderzoek gebruikt een reclame-context om aan te tonen dat die twee elkaars tegenovergestelde zijn. Afhankelijk van of de consument focust op het product of degene die het aanprijst, kan de attributie van menselijkheid een reclame helpen of juist schaden. Als René Froger opticien Eyelove aanprijst, wie profiteert er dan meer: Eyelove of René? 

Lees verder

“Betaald partnerschap met” op Instagram: wel of niet positief voor je merk?

Sophie Boerman

In augustus lanceerde de Stichting Reclame Code de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ om de aandacht te vragen voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een hashtag inderdaad consumenten kan helpen reclame te herkennen [1],[2] . Maar, #Ad is zeker niet de meest effectieve hashtag. Dit komt voornamelijk doordat hij moeilijk te begrijpen is: het is een afkorting waar niet iedereen bekend mee is, niet erg expliciet over de relatie tussen merk en influencer, en is klein en dus makkelijk over het hoofd te zien.
Lees verder

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder