Kennisbank

10 tips voor campagnes gericht op tieners om de corona-crisis te beteugelen

Esther Rozendaal

Corona_campagne_jongeren

De corona-crisis heeft grote impact op de maatschappij, het bedrijfsleven, maar ook op de manier van communiceren door bedrijven en overheidsinstanties. Er is in de afgelopen weken veel gecommuniceerd door verschillende partijen over het corona-virus. Veel van deze communicatie rondom de corona-crisis ging over het zoveel mogelijk thuisblijven.

Lees verder

#StopTheSpread: Social distancing door merken

Komala Mazerant

social distancing corona

Op Twitter gaan diverse posts rond van zorgpersoneel dat A4’tjes in de hand houdt met de tekst ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’. Het is een van de vele oproepen op sociale media om social distancing in acht te houden. Ook merken sluiten zich hierbij aan en kwamen de afgelopen weken met diverse uitingen naar buiten om afstand te bewaren. Maar hoe zorg je er nu voor dat die uitingen ook onder de aandacht komen van consumenten?

Lees verder

‘Walk the talk’: over de persuasieve invloed van de daad bij het woord voegen

Reint Jan Renes

Walk the talk

De invloed van anderen op ons gedrag is groot. Voor de keuzes die we maken kijken we graag naar wat anderen doen. Echter, wanneer het om duurzaam gedrag gaat, vinden we het vaak onprettig wanneer anderen ons de maat nemen (‘weet jij wel hoeveel CO2 jij uitstoot met je vliegvakantie?’). We neigen ernaar om mensen die ons een moreel ongemakkelijk gevoel bezorgen in diskrediet te brengen door te suggereren dat ze zelf ook niet deugen (‘vloog jij zelf niet pas nog naar New York?’). Dit fenomeen staat bekend als ‘do-gooder derogation’.

Lees verder

Klein bedrag, gezond gedrag

Fabiënne Rauwers

Gezondheidsinterventie

In november dit jaar lanceerde de zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheids-programma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont haar deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Ook enkele andere gezondheidsinitiatieven maken gebruik van een beloningssysteem om zo een gezondere leefstijl aan te moedigen.
Lees verder

SWOCC28 november 2019

Bericht voor René Froger: Hoe iemand ‘iets’ wordt

Daan Muntinga

antropomorfisme endorsers

Mensen kunnen objecten vermenselijken, maar kunnen ook mensen ontmenselijken. Recent onderzoek gebruikt een reclame-context om aan te tonen dat die twee elkaars tegenovergestelde zijn. Afhankelijk van of de consument focust op het product of degene die het aanprijst, kan de attributie van menselijkheid een reclame helpen of juist schaden. Als René Froger opticien Eyelove aanprijst, wie profiteert er dan meer: Eyelove of René? 

Lees verder

“Betaald partnerschap met” op Instagram: wel of niet positief voor je merk?

Sophie Boerman

In augustus lanceerde de Stichting Reclame Code de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’ om de aandacht te vragen voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een hashtag inderdaad consumenten kan helpen reclame te herkennen [1],[2] . Maar, #Ad is zeker niet de meest effectieve hashtag. Dit komt voornamelijk doordat hij moeilijk te begrijpen is: het is een afkorting waar niet iedereen bekend mee is, niet erg expliciet over de relatie tussen merk en influencer, en is klein en dus makkelijk over het hoofd te zien.
Lees verder

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?

Reint Jan Renes

Recent is de Nederlandse Rijksoverheid gestart met een langlopende klimaatcampagne. Onder de titel ‘Iedereen doet wat’ maakt de campagne duidelijk dat iedereen iets kan bijdragen: groot of klein. De campagne maakt heel slim de duurzame norm default door niet de vraag te stellen óf mensen iets kunnen doen voor het klimaat, maar wát ze kunnen doen. Echter, een recente studie toont aan dat zelf al iets kleins doen mogelijk indirect een negatief effect heeft op de steun voor vergaande, impactvolle overheidsmaatregelen.

Lees verder