Kennisbank

10 tips voor campagnes gericht op tieners om de corona-crisis te beteugelen

Esther Rozendaal

Corona_campagne_jongeren

De corona-crisis heeft grote impact op de maatschappij, het bedrijfsleven, maar ook op de manier van communiceren door bedrijven en overheidsinstanties. Er is in de afgelopen weken veel gecommuniceerd door verschillende partijen over het corona-virus. Veel van deze communicatie rondom de corona-crisis ging over het zoveel mogelijk thuisblijven.

Lees verder

#StopTheSpread: Social distancing door merken

Komala Mazerant

social distancing corona

Op Twitter gaan diverse posts rond van zorgpersoneel dat A4’tjes in de hand houdt met de tekst ‘Wij blijven werken voor jou, blijf jij thuis voor ons?’. Het is een van de vele oproepen op sociale media om social distancing in acht te houden. Ook merken sluiten zich hierbij aan en kwamen de afgelopen weken met diverse uitingen naar buiten om afstand te bewaren. Maar hoe zorg je er nu voor dat die uitingen ook onder de aandacht komen van consumenten?

Lees verder

De invloed van negatief nieuws op corporate merkreputatie

Jeroen Jonkman

De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en HEMA op hun eigen manier al ondervonden. Crises zijn reëel, maar worden mede vormgegeven door mediaberichtgeving. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kan je er als merk tegen beginnen?
Lees verder

Hoe bereid je je voor op media-interviews in tijden van crisis?

Aurélie de Waele

In de huidige coronacrisis wordt dagelijks duidelijk hoe belangrijk woordvoerders zijn om een boodschap over te brengen naar het grote publiek. Ze zijn in tijden van crisis het gezicht en de stem van een organisatie. Veel woordvoerders volgen mediatrainingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar waaruit bestaat een mediatraining? Wat raden mediatrainers woordvoerders aan? En komen die adviezen overeen met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek?
Lees verder

‘Walk the talk’: over de persuasieve invloed van de daad bij het woord voegen

Reint Jan Renes

Walk the talk

De invloed van anderen op ons gedrag is groot. Voor de keuzes die we maken kijken we graag naar wat anderen doen. Echter, wanneer het om duurzaam gedrag gaat, vinden we het vaak onprettig wanneer anderen ons de maat nemen (‘weet jij wel hoeveel CO2 jij uitstoot met je vliegvakantie?’). We neigen ernaar om mensen die ons een moreel ongemakkelijk gevoel bezorgen in diskrediet te brengen door te suggereren dat ze zelf ook niet deugen (‘vloog jij zelf niet pas nog naar New York?’). Dit fenomeen staat bekend als ‘do-gooder derogation’.

Lees verder

Klein bedrag, gezond gedrag

Fabiënne Rauwers

Gezondheidsinterventie

In november dit jaar lanceerde de zorgverzekeraar a.s.r. het gezondheids-programma: a.s.r. Vitality. Dit programma beloont haar deelnemers – in de vorm van kortingen en cashback – wanneer ze vaker en meer gaan bewegen. Ook enkele andere gezondheidsinitiatieven maken gebruik van een beloningssysteem om zo een gezondere leefstijl aan te moedigen.
Lees verder

SWOCC28 november 2019

Bericht voor René Froger: Hoe iemand ‘iets’ wordt

Daan Muntinga

antropomorfisme endorsers

Mensen kunnen objecten vermenselijken, maar kunnen ook mensen ontmenselijken. Recent onderzoek gebruikt een reclame-context om aan te tonen dat die twee elkaars tegenovergestelde zijn. Afhankelijk van of de consument focust op het product of degene die het aanprijst, kan de attributie van menselijkheid een reclame helpen of juist schaden. Als René Froger opticien Eyelove aanprijst, wie profiteert er dan meer: Eyelove of René? 

Lees verder

Waarom zijn we zo gek op ‘natuurlijke’ producten?

Jos Hornikx

Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen. Lees verder

“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?

Reint Jan Renes

Recent is de Nederlandse Rijksoverheid gestart met een langlopende klimaatcampagne. Onder de titel ‘Iedereen doet wat’ maakt de campagne duidelijk dat iedereen iets kan bijdragen: groot of klein. De campagne maakt heel slim de duurzame norm default door niet de vraag te stellen óf mensen iets kunnen doen voor het klimaat, maar wát ze kunnen doen. Echter, een recente studie toont aan dat zelf al iets kleins doen mogelijk indirect een negatief effect heeft op de steun voor vergaande, impactvolle overheidsmaatregelen.

Lees verder