Kennisbank

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder

Online privacy en wantrouwen in websites

Juist online voelen consumenten zich kwetsbaar. Ze vragen zich dan ook vaak af: wie gebruikt mijn informatie, met welk doel en voor hoe lang? Dit raakt direct aan privacy – de normen over hoe met informatie wordt omgegaan. Privacy respecteren, betekent het respecteren van bestaande normen over welke informatie wordt verzameld, hoe deze wordt gebruikt en met wie deze wordt gedeeld. Een inbreuk op privacy is het schenden van deze normen. Lees verder

Negatieve word of mouth: juist positief voor consumentengedrag

Mary Hoogerbrugge

We zijn ervan overtuigd dat negatieve mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) een negatieve invloed heeft op het koopgedrag. Organisaties proberen daarom negatieve WOM zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld met de inzet van webcare teams. In dit artikel wordt dit gangbare inzicht in de marketing praktijk weerlegd. Op basis van drie onderzoeken wordt zelfs het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

De positieve invloed van negatieve word of mouth

Online mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) is van grote invloed op aankoopgedrag, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het beïnvloedt namelijk hoe consumenten producten evalueren en aankoopbeslissingen nemen. Vaak wordt daarom gedacht dat negatieve WOM een negatieve invloed heeft op de evaluatie en het gedrag van consumenten. Op basis van drie onderzoeken, wordt er in dit artikel het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder

Succes van Location Based Advertising: Locatie of medium?

Verschillende onderzoeken laten ons geloven dat location based advertising effectiever is dan traditionele reclame. Een veel voorkomende denkfout met betrekking tot deze claim zit echter in het feit dat location based advertising vaak in één adem wordt genoemd met mobile marketing. Het doet er echter wel toe of je een location based aanbieding ontvangt op je smartphone of bijvoorbeeld op een traditioneel display boven het schap in de supermarkt. In dit onderzoek wordt in een Virtual Reality onderzoek aangetoond dat reclame via smartphones vooral effectief is als consumenten niet op locatie van een product zijn.

Lees verder

IoT: het belang van de juiste interactiestijl

Iedereen herinnert zich vast Rosie, de housekeeper robot uit de Jetsons. De laatste jaren komen er steeds meer smart devices, zoals robotstofzuigers, op de markt, al hebben geen van allen het uiterlijk, noch de menselijke communicatiestijl van Rosie. Samen met de opkomst van smart devices groeit het zogeheten Internet of Things (IoT), waarbij smart devices in verbinding staan met het internet en zo gegevens uitwisselen. Door deze ontwikkelingen kunnen consumenten profiteren van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde services.

Lees verder

Datalek bij één retailer treft gehele branche: Wat te doen?

We leven in een data-gedreven marketing tijdperk. Retailers beheren steeds grotere databases met klantgegevens. Data security van persoonlijke gegevens, zoals naam adres credit card gegevens en bestelgegevens, wordt daarmee steeds belangrijker. Een datalek ligt meer dan ooit op de loer met reputatieschade als gevolg. Wanneer vertrouwelijke informatie gehackt wordt, dan heeft dit vergaande gevolgen voor de reputatie van het bedrijf. Een datalek leidt direct tot een lagere klanttevredenheid, een toename van negatieve mond-tot-mond reclame en een afname in heraankopen bij het getroffen bedrijf.

Lees verder

SWOCC25 februari 2015

De effectiviteit van bedrijfsblogs

Corporate blogs vormen een belangrijk onderdeel van het online reputatiemanagement van bedrijven: het grote voordeel van deze blogs ten opzichte van ‘gewone’ sociale media is dat bedrijven een hoge mate van controle hebben over de inhoud. Met behulp van het technology acceptance model is in dit onderzoek gezocht naar een antwoord op de vraag welke factoren van invloed zijn op de attitude van de lezers ten opzichte van deze blogs en de interactiviteit van de blogs. Lees verder