Kennisbank

Alwéér een cookie…! De negatieve gevolgen van privacy-moeheid

Paul Ketelaar

Cookies

Sinds de recente Europese Privacywetgeving (GDPR) doen organisaties er alles aan om privacy-proof te zijn. Nadeel is dat ze hun maatregelen allemaal tegelijk doorvoeren wat leidt tot een stortvloed aan irritante cookies bij het surfen. Organisaties dwingen de aandacht van consumenten voor privacy af. Je moet wel op ‘ja’ klikken, anders kan je niet verder. Hoe reageren consumenten hierop?

Lees verder

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Leiderschap waarmee je medewerkers net dat ‘stapje extra’ laat zetten

Joost Verhoeven

Leiderschap

Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen? Lees verder

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder

Wat weten consumenten eigenlijk over privacy en mobiele apps?

Verena Wottrich

Privacy

Door mobiele apps te downloaden en te gebruiken, produceren gebruikers van smartphones en tablets constant – en meestal onbewust – kwantificeerbare informatie online. Deze informatie wordt vaak verzameld, opgeslagen, gebruikt en geveild door derden – zoals app-ontwikkelaars, databrokers, analysebedrijven en marketeers. Dit kan een bedreiging vormen voor de privacy van app-gebruikers, omdat de verzamelde informatie vaak wordt gebruikt voor prijsdiscriminatie, sociale sortering, (verborgen) manipulatie of frauduleus gedrag – zoals identiteitsdiefstal. Lees verder

Online privacy en wantrouwen in websites

Juist online voelen consumenten zich kwetsbaar. Ze vragen zich dan ook vaak af: wie gebruikt mijn informatie, met welk doel en voor hoe lang? Dit raakt direct aan privacy – de normen over hoe met informatie wordt omgegaan. Privacy respecteren, betekent het respecteren van bestaande normen over welke informatie wordt verzameld, hoe deze wordt gebruikt en met wie deze wordt gedeeld. Een inbreuk op privacy is het schenden van deze normen. Lees verder

Effectief inzetten van purposeful branding

Lynnemore van Ommen

Marketingstratgie_Purpose_Brand

‘Growing a better world together’. Eind 2017 kwam Rabobank met deze nieuwe slogan waarmee ze beloven wereldwijd het voedselprobleem op te gaan lossen. De Reclame Code Commissie viel meteen over de campagne. Het zou misleidend zijn omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat hun aanpak het voedselprobleem oplost. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Ze verbinden zich dan ook graag met merken die een purpose (doel) nastreven voor een betere wereld. Maar hoe trek je deze pro-sociale consumenten aan? Nog belangrijker, hoe zet je purposeful branding effectief in?  Lees verder

Wanneer zelfs je smartphone je privacy schendt

Paul Ketelaar

De smartphone gaat de hele dag met ons mee en we zijn altijd online. Smartphones zijn context-sensitief waardoor we informatie kunnen ontvangen op voor ons relevante lokaties en momenten. Dit maakt ze uitermate geschikt als advertentie-platform. Adverteerders zijn immers altijd op zoek naar wegen om ons op het juiste moment, met de juiste boodschap te benaderen. Een prijsaanbieding van Hunkemöller terwijl we precies voor hun etalage staan. Of een hamburgeraanbod, twee voor de prijs van één, terwijl we net de McDonald’s binnenlopen. Maar er is een keerzijde: consumenten geven hun persoonlijke data op. Lees verder