Kennisbank

De invloed van negatief nieuws op corporate merkreputatie

Jeroen Jonkman

De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en HEMA op hun eigen manier al ondervonden. Crises zijn reëel, maar worden mede vormgegeven door mediaberichtgeving. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kan je er als merk tegen beginnen?
Lees verder

Hoe bereid je je voor op media-interviews in tijden van crisis?

Aurélie de Waele

In de huidige coronacrisis wordt dagelijks duidelijk hoe belangrijk woordvoerders zijn om een boodschap over te brengen naar het grote publiek. Ze zijn in tijden van crisis het gezicht en de stem van een organisatie. Veel woordvoerders volgen mediatrainingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar waaruit bestaat een mediatraining? Wat raden mediatrainers woordvoerders aan? En komen die adviezen overeen met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek?
Lees verder

Beroemdheden als Creative Director

SWOCC Selectie blog

Creative director

Beroemdheden worden nog altijd veel ingezet om merken te bouwen. Steeds vaker gaat het om meer dan een verschijning in de reclame en zijn ze bijvoorbeeld betrokken bij het ontwerpen van het product. Beroemdheden worden steeds vaker in dienst genomen als Creative Director, zoals Jay Z voor Puma of Pharrell Williams voor American Express Platinum Card. Maar hoe goed werkt dat? Lees verder

Innoveren een nieuwe marketingvorm?

SWOCC Selectie blog

Innovativiteit

Vandaag de dag is het steeds belangrijker, door de extreme concurrentie, om uniek te zijn als merk. Consumenten kiezen bepaalde producten of merken namelijk niet alleen vanwege hun functionele kenmerken, maar ook vanwege de symbolische inhoud. Consumenten waarderen voornamelijk merken die hen helpen om van het leven te genieten en hun self-concepts uit te dragen.

Lees verder

Nostalgiemarketing: de verleiding om van iets ‘gewoons’ juist iets speciaals te maken

SWOCC Selectie blog

Nostalgia marketing

Merken als Douwe Egberts en Unox maken continu gebruik van nostalgie in hun campagnes. Maar waarom doen deze merken dit? In de zoektocht naar de profilering van merken en producten zijn bedrijven vaak gestuit op het principe enchantment dat wordt opgeroepen door nostalgie. Enchantment gaat over het hervinden van een gevoel van ‘speciaalheid’ in het alledaagse.

Lees verder

Een sterk merk: de wisselwerking tussen het verleden, heden en de toekomst

SWOCC Selectie blog

Brand heritage

In een wereld met steeds nieuwe opkomende merken die de bestaande orde uitdagen is het belangrijk te weten waar je staat als gevestigd merk. Dit kan met behulp van brand heritage – vertegenwoordiging van je merk in het verleden, heden en de toekomst. Het in kaart brengen van je merkverleden maakt het mogelijk om de juiste strategische keuzes te maken.
Lees verder

SWOCC23 januari 2020

Hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Anne Roos Smink

Augmented-reality IKEA

Door grote, aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer Augmented Reality (AR) toepassingen voor consumenten op de markt. Meer en meer merken en bureaus zetten dan ook in op AR technologie of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Eerder werd al geschreven hoe AR consumenten kan helpen een ‘try before you buy’ ervaring te geven, en wat er achter het succes zit van het welbekende AR game Pokémon GO. Maar AR kent nog veel meer toepassingen. In deze blog geven we daarom een overzicht van verschillende soorten AR apps en we beantwoorden de vraag: hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Lees verder

Mismatch tussen deeleconomie en luxe

SWOCC Selectie blog

Deeleconomie

Vandaag de dag is het huren, leasen of delen van producten steeds populairder. De deeleconomie neemt toe en het delen van huizen, auto’s en elektrische scooters is steeds normaler. Bedrijven als Airbnb, Uber en Felyx zijn niet voor niets zo winstgevend. Deze deeleconomie lijkt alleen maar belangrijker te worden – je kunt nu zelfs dure merkkleding huren bij webshops als Rent the Runway.

Lees verder

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder