Kennisbank

De invloed van negatief nieuws op corporate merkreputatie

Jeroen Jonkman

De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en HEMA op hun eigen manier al ondervonden. Crises zijn reëel, maar worden mede vormgegeven door mediaberichtgeving. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kan je er als merk tegen beginnen?
Lees verder

Hoe bereid je je voor op media-interviews in tijden van crisis?

Aurélie de Waele

In de huidige coronacrisis wordt dagelijks duidelijk hoe belangrijk woordvoerders zijn om een boodschap over te brengen naar het grote publiek. Ze zijn in tijden van crisis het gezicht en de stem van een organisatie. Veel woordvoerders volgen mediatrainingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar waaruit bestaat een mediatraining? Wat raden mediatrainers woordvoerders aan? En komen die adviezen overeen met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek?
Lees verder

SWOCC23 januari 2020

Hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Anne Roos Smink

Augmented-reality IKEA

Door grote, aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer Augmented Reality (AR) toepassingen voor consumenten op de markt. Meer en meer merken en bureaus zetten dan ook in op AR technologie of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Eerder werd al geschreven hoe AR consumenten kan helpen een ‘try before you buy’ ervaring te geven, en wat er achter het succes zit van het welbekende AR game Pokémon GO. Maar AR kent nog veel meer toepassingen. In deze blog geven we daarom een overzicht van verschillende soorten AR apps en we beantwoorden de vraag: hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Lees verder

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder

Consumentenreviews als storytelling

Joost Verhoeven

online review storytelling

Online consumentenreviews zijn ontzettend belangrijk geworden voor merken. Onderzoek van Nielsen uit 2015 laat zien dat 69% van de consumenten beweert beslissingen te baseren op online reviews. Het belang van online reputatie in het algemeen, en consumenten-reviews in het bijzonder, wordt nauwelijks meer betwist. Echter, geeft een recent artikel van Tom van Laer en collega’s nieuwe inzichten in de manier waarop reviews een merk beïnvloeden. Lees verder

AR: Try online before you buy

Anne Roos Smink

AR

Thuis vanaf de bank nieuwe schoenen passen, de grootte van je nieuwe televisie uitproberen in je huiskamer, of kijken welke kleur lipstick het beste staat? Augmented Reality (AR) apps kunnen consumenten thuis een zogeheten online ‘try before you buy’ ervaring geven. Eerder schreef ik al hoe dit soort AR apps consumenten kunnen helpen bij het online shoppen. Maar wegen de voordelen van deze technologie ook op tegen mogelijke nadelige gevolgen? Lees verder

Communiceren via een chatbot: wat doet dat voor je merk?

Paul Ketelaar

Communicatie_chatbot

Nooit meer in de wachtstand als je belt naar een organisatie maar direct geholpen worden. Dat klinkt als muziek in de oren. Bedrijven gebruiken steeds vaker chatbots die dag en nacht communiceren met klanten. Ken je bijvoorbeeld de chatbot van KLM? Die kan je benaderen via Facebook Messenger. Deze vriendelijke chatbot helpt je met het vinden van een bestemming, het boeken van een vlucht en zelfs met het inpakken van je koffer. Maar de vraag is: wat betekenen chatbots voor je merk?   Lees verder

Dit is hoe storytelling werkt voor je merk

Christine Liebrecht

Storytelling_Merk

Met bewondering kan ik naar de contentvideo’s van het merk Rapha kijken. De producent van wielrenkleding publiceert online namelijk prachtige video’s die je meevoeren naar mooie gebergten, geweldige uitzichten en het ultieme wielrengevoel. Hoe komt het dat ik, een absolute niet-wielrenner, toch zin krijg om op de fiets te stappen en de Alpen te bedwingen? Het merk past storytelling toe. Maar waarom en hoe werkt storytelling? Lees verder