Kennisbank

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

Hoe bepaal je in B2B de economische waarde van handige apps?

Guda van Noort

Er is een stijgende lijn te zien in het mobiele gebruik in de B2B markt. Engagement initiatieven hebben een enorme toevlucht genomen door de toegankelijkheid van internet en mobiele apparaten. In B2B worden daarom handige apps ontwikkeld om met klanten te verbinden. Ze ondersteunen klanten in het gebruik van het door het bedrijf aangeboden product en zijn vaak gratis. Denk bijvoorbeeld aan een handige app als Hootsuite, die de klant helpt met het beheren van hun social mediakanalen.  Lees verder

Hoe premium merken tijdens een recessie kunnen groeien

Hoewel je zou verwachten dat de vraag naar premium merken tijdens een recessie afneemt, toont dit onderzoek aan dat dit niet altijd het geval is. De traditionele economische veronderstelling is dat mensen met budgetbeperkingen uitwijken naar goedkopere alternatieven binnen een categorie. In dit artikel wordt beschreven dat de behoefte aan hedonistische producten, producten waar je gelukkig van wordt, echter niet verdwijnt. Een manier om tijdens een recessie het verlangen naar hedonistische producten te vervullen, is door uit te wijken naar een premium merk in een andere categorie. Lees verder

Het échte bereik van word-of-mouthmarketing

Word-of-mouth (WOM) marketingcampagnes zijn steeds vaker een onderdeel van marketingcommunicatieplannen. Daarmee groeit de behoefte aan methoden om de effectiviteit hiervan te meten. WOM-marketing omvat onder andere het verspreiden van producten naar de doelgroep. Dit met als doel om hen aan te moedigen positieve WOM uit te dragen om zo mogelijk de merkbekendheid en verkoop positief te beïnvloeden. Lees verder

Marketing: hoe meet je de goede mix?

De manier waarop brand performance in veel bedrijven wordt gemeten, namelijk met behulp van merkbekendheid, overweging van het merk, merkvoorkeur en merkgebruik, laat zich slecht vertalen naar de salescijfers van een bedrijf. Wanneer de link van marketing naar sales onduidelijk is, is het voor bedrijven dan ook lastig om de marketingmix zo aan te passen dat de salescijfers verbeteren. In dit artikel wordt daarom een alternatief model gepresenteerd om brand performance te meten. Lees verder