Kennisbank

Consumentenervaring vandaag de dag te vinden op social media

SWOCC Selectie blog

Social media hashtag

Waar onderzoekers en marketeers voorheen gebruik moesten maken van dure en tijdrovende surveys, delen consumenten tegenwoordig hun merkevaluaties vrijwillig en publiekelijk op social media. We hebben ons er allemaal wel eens schuldig aan gemaakt – het plaatsen van een merkgerelateerde afbeeldingen op social media van bijvoorbeeld een avondje uiteten met hashtags als #foodporn, #instafood en #instagood.

Lees verder

Help! Een storm aan negatieve berichten op social media…

SWOCC Selectie blog

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat negatieve uitingen over een merk een veel grotere schaal aan kunnen nemen dan voorheen. Het merk Nike heeft dit recentelijk ondervonden nadat de wereldberoemde basketballer Zion Williamson geblesseerd is geraakt door een gescheurde zool van zijn Nike-schoen. Als gevolg van dit incident heeft Nike een groot aantal negatieve berichten over zich heen gekregen via social media. Deze grote hoeveelheid aan negatieve berichten – ook wel ‘social mediastorm genoemd – kunnen een grote bedreiging vormen voor de reputatie van het merk.

Lees verder

Visuele strategie op social media: Het effect van complexiteit en bekendheid

social media

Om als merk een identiteit op te bouwen, moet je de persoonlijkheid en onderscheidenheid van het merk effectief kunnen communiceren naar consumenten. Een goede manier is via social media. Hierbij is visuele content een essentieel kenmerk, omdat het invloed kan hebben op de voorkeur van consumenten voor en perceptie over merken en producten. Complexiteit van de visuele content blijkt een belangrijke rol te spelen. Lees verder

Communiceren over MVO op social media

Social media

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het blijkt dat de helft van de Nederlanders duurzaamheid of MVO belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Ondanks de stijgende positiviteit van consumenten, komt uit onderzoek naar voren dat bedrijven vaak huiverig zijn om over MVO te communiceren. Terwijl het juist belangrijk is het dialoog aan te gaan. Een goede manier is via social media. Maar in hoeverre beïnvloedt MVO-communicatie op social media de percepties van consumenten? Lees verder

Expliciete aanbevelingen zijn de beste reviews

Guda van Noort

Review

Wist je dat 97% van de consumenten online reviews leest en 85% deze reviews vertrouwd? Ook Google is fan van online reviews, wat weer goed is voor je ranking. Maar wat voor een soort reviews zijn eigenlijk effectief? En hoe voorkom je dat consumenten worden overtuigd door reviews van gebruikers met weinig ervaring en verstand van jouw product of dienst?  Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC5 februari 2018

75 Corporate Branding and Consumers on Social Media

Corporate branding en consumenten op social media

De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder

SWOCC1 november 2017

Impact van word of mouth: Liken of aanraden?

SWOCC_Selectie_2017_n4

Word of mouth (WOM) heeft een grote invloed op ons consumentengedrag. We luisteren naar de mening van anderen, online en offline. In webshops zoals Bol.com of Coolblue, kijken we naar reviews met beoordelingen en het aantal gegeven sterren. Niet alle reviews hebben een even grote invloed op ons oordeel. De taal die de reviewer gebruikt is hierin voor een belangrijk deel bepalend. Lees verder

SWOCC13 oktober 2017

Tips voor een succesvolle B2B social media strategie

Nicole Verhoeven

Je kan er niet meer omheen, ook voor de zakelijke markt is social media een belangrijk marketing kanaal. Maar in hoeverre verschilt een B2B social media strategie van een B2C strategie? Het klakkeloos volgen van een B2C social media strategie lijkt niet de juiste weg. Zo blijken emotionele cues bijvoorbeeld van groter belang te zijn in de B2B dan in B2C markt. Ook reageren mensen anders op B2B dan op B2C posts. In B2B wordt meer geliked, in B2C worden meer reacties geplaatst. Lees verder