Kennisbank

SWOCC22 oktober 2019

Pokémon Go: hét voorbeeld van een succesvolle merkextensie

SWOCC Selectie blog

pokemon go merkextensies

In 2016 werd de innovatieve merkextensie van Pokémon – de nieuwe game Pokémon Go – uitgebracht. De game maakt gebruik van augmented reality-technologie en is een immens succes. Tezamen hebben spelers al miljarden kilometers gelopen. Elk jaar wordt er een groot aantal nieuwe apps en games geïntroduceerd, maar waarom was juist Pokémon Go zo een succes?

Lees verder

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?

SWOCC Selectie 3 2018

De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Consumenten herkennen manipulatie in een review

SWOCC Selectie 3

Reviews kunnen merken maken of breken. Het manipuleren van reviews wordt dan ook veelal gebruikt voor reputatiemanagement. De verleiding is groot om online reviews te manipuleren, wetende dat consumenten hun beslissingen hier grotendeels op baseren. Het plaatsen van positieve nep-reviews en/of het verwijderen van negatieve reviews is aan de orde van de dag. Ondanks inspanningen om gemanipuleerde reviews – bijvoorbeeld via spam filters – eruit te filteren, is naar schatting een derde van de reviews nep. Lees verder