Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC17 november 2016

5 Packaging design as communicator of product attributes

Despite its growing importance in the market place, packaging design as a persuasive cue is understudied in the consumer behavior literature. Although the effect of explicit packaging cues on food attribute perception has been studied extensively, systematic research on the effect of packaging design cues on food attribute perception is still in its infancy.  Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC30 mei 2014

8 Branding the organization

De term ‘merken’ is lange tijd voornamelijk geassocieerd met consumentenproducten, en dan met name FMCG. Als gevolg daarvan heeft het lang geduurd voordat organisaties die actief zijn op andere gebieden zich realiseerden dat hun naam eigenlijk een merknaam is. Het ontbreekt dergelijke organisaties dan ook vaak aan een duidelijke visie op hun merk. Dit geldt ook voor academici die zich voornamelijk hebben gericht op consumentenmerken, en pas recentelijk interesse beginnen te tonen in een bredere, meer algemene visie op het merk. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC17 februari 2010

51 Mens, Milieu & Meerwaarde

Nut en noodzaak van MVO

Steeds meer bedrijven zien in dat juist door aandacht, tijd en geld te steken in mens en milieu, meerwaarde mogelijk wordt. Zij geven tegelijkertijd aan dat MVO een lastig te grijpen concept is. Wat kan MVO voor mijn bedrijf betekenen? Hoe kunnen we het implementeren? Moeten we erover communiceren en kan dit de reputatie van mijn organisatie versterken? Of juist schaden?

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC16 februari 2009

47 Merkoriëntatie als succesrecept

Medewerkers van Google worden gescreend op hun ‘Google worthiness’ en BMW laat een hoofdkantoor ontwerpen dat naadloos aansluit op de merkwaarden kwaliteit, technologie, prestaties en exclusiviteit. Hoe verschillend ook, ‘s werelds sterkste merken hebben in ieder geval één ding gemeen: zij krijgen in hun organisaties de allerhoogste prioriteit. Eind jaren ’90 wordt hiervoor de term merkoriëntatie geïntroduceerd.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC10 november 2008

46 Merkdesign

Een ruwe diamant in merkenland

Design is alomtegenwoordig: het pak hagelslag staat iedere dag op tafel, de post van de zorgverzekeraar ligt op ons bureau en ook om de uithangborden en lichtbakken van winkels, restaurants en cafés kunnen we niet heen. Designbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en krijgen een steeds betere positie in de marketingwereld.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC30 mei 2008

44 Een scheve schaats

Over de keerzijde van sportsponsoring

Sportsponsoring is hot. Adverteerders tellen grote bedragen neer om zich te verbinden aan grote inter- nationale sportevenementen als de Olympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal en de Tour de France, maar ook individuele clubs, teams en ploegen kunnen zich verheugen op lucratieve sponsorovereenkomsten. Hun successen stralen af op de sponsors.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC21 januari 2005

30 Een merk als vriend?

Kun je met een merk een relatie opbouwen? Kunnen consumenten echt een band hebben met een merk… zoals ze die ook hebben met goede vrienden? Ja… dat kan! Uit onderzoek van SWOCC blijkt dat consument-merkrelaties wel bestaan, maar in minder mate dan in de praktijk vaak wordt aangenomen. SWOCC ontwikkelde een instrument om merkrelatiekwaliteit (MRK) in de praktijk te meten: het SWOCC MRK-model.

Lees verder