Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC29 mei 2018

76 Influencer Marketing

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC13 juni 2012

61 De jonge consument

Kinderen vormen een steeds aantrekkelijkere doelgroep voor marketeers, adverteerders en voorlichters. Maar behalve een aantrekkelijke doelgroep is het ook een bijzondere: kinderen zijn immers nog in ontwikkeling en hebben daardoor specifieke kenmerken en gevoeligheden. Bij het benaderen van de jonge consument moeten marketeers rekening houden met deze kwetsbaarheid.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC7 oktober 2008

45 Onbewust beïnvloed

Veel reclamecampagnes zijn gericht op het trekken van zo veel mogelijk aandacht. Maar is aandacht wel een absolute voorwaarde voor een effectieve campagne? Effectieve reclame is niet noodzakelijk reclame die met veel aandacht bewust wordt verwerkt. Juist zonder veel aandacht bekeken reclame zou consumenten het meest effectief beïnvloeden.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC21 februari 2004

27 De logica van likeability

Ondanks toenemende informatiedruk en verminderd reclamebereik, slagen ‘likeable’ reclame-uitingen er kennelijk beter in dan hun minder gewaardeerde soortgenoten om door de barrières van informatieverwerking heen te breken. Hoe komt dat? Waarom zijn gewaardeerde uitingen beter in staat om aandacht te trekken, om in één oogopslag te worden geselecteerd en om beter te beklijven in ons geheugen?

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC23 maart 1999

12 In het kielzog van Giep Franzen

In deze publicatie worden de reclamewerkingsmodellen door middel van twee verschillende onderzoeken getoetst in de praktijk. Allereerst is empirisch onderzocht of de werkingsmodellen in de praktijk voorkomen en of deze ook de veronderstelde werking hebben. Vervolgens is nagegaan welke werkingsmodellen in de reclamepraktijk centraal staan. Lees verder