Kennisbank

Consumentenervaring vandaag de dag te vinden op social media

SWOCC Selectie blog

Social media hashtag

Waar onderzoekers en marketeers voorheen gebruik moesten maken van dure en tijdrovende surveys, delen consumenten tegenwoordig hun merkevaluaties vrijwillig en publiekelijk op social media. We hebben ons er allemaal wel eens schuldig aan gemaakt – het plaatsen van een merkgerelateerde afbeeldingen op social media van bijvoorbeeld een avondje uiteten met hashtags als #foodporn, #instafood en #instagood.

Lees verder

Inzicht in het besluitvormingsproces bij online aankopen

SWOCC Selectie 3 2018

De online informatie overload maakt een aankoop vandaag de dag tot een ingewikkeld en tijdsintensief proces. Om zich te redden in deze brij aan informatie neemt de consument een zekere ‘besluitvormingsstrategie’ aan. Door te onderzoeken hoe dit besluitvormingsproces zich ontvouwt en waardoor individuele verschillen gedreven worden, kunnen patronen in consumentengedrag bloot worden gelegd. Lees verder

Cross-over effect tussen mobiele apparaten biedt kansen voor conversie

SWOCC Selectie 3 2018

De toegenomen penetratie van mobiele apparaten beïnvloedt het online koopgedrag van klanten. Zo lijkt het erop dat klanten op weg naar hun aankoop geregeld schakelen tussen mobiele en vaste apparaten. Een relevante vraag in een tijdperk waarin het online kanaal als verkoopkanaal inmiddels groter is dan het fysieke kanaal en het aantal mobiele apparaten nog steeds stijgt, is dan ook: bestaat er een verband tussen het schakelen tussen mobiele apparaten en conversie? Lees verder

Hoe reageren jongeren op gepersonaliseerde social media advertenties?

SWOCC Selectie 3 2018

Meer dan acht op de tien jongeren heeft een social media account. Op social media draait het vooral om zelfpresentatie. Ze delen hiervoor veel persoonlijke informatie, niet alleen met hun social media vrienden, maar ook met derden, zoals merken. Marketeers gebruiken deze informatie om hun doelgroep effectief te targeten en voor gepersonaliseerde advertenties. Aangezien kennis over beïnvloeding en beïnvloedingsstrategieën – oftewel persuasion knowledge – zich gedurende een mensenleven ontwikkelt, is de verwachting dat jongeren ontvankelijker zijn voor gepersonaliseerde advertenties dan volwassenen. Lees verder

La Vie en Rose: Hoe richt je je als marketeer tot de LHBT markt?

SWOCC Selectie 3 2018

De LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele-en transgenderpersonen) gemeenschap is een sociale, politieke en economische factor van betekenis. Uit onderzoek blijkt dat 60% van homo-en biseksuele mensen eerder geneigd is om een product aan te schaffen wanneer zij een bedrijf als homovriendelijk ervaren. Daarnaast is 50% eerder geneigd om een product aan te schaffen wanneer er homoseksuele representatie in de advertenties zichtbaar is. Steeds meer merken, waaronder Ikea, Calvin Klein, McDonald’s, NS, Apple en Netflix, maken gebruik van expliciete reclamecampagnes met in de hoofdrol leden van de LHBT gemeenschap. Lees verder

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten? Lees verder

Privacy als strategie voor vertrouwen

Guda van Noort

privacy

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen? Lees verder

Verhoog je online sales met een offline winkel

Bart Soels

Winkel

Het lijkt een trend te zijn, online winkels die een offline winkel openen. Zo was Coolblue jarenlang website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce-bedrijf zes fysieke megawinkels geopend in Nederland. Een ander voorbeeld is de populaire meubel- en accessoire winkel Made.com die onlangs een offline winkel op het Rokin in Amsterdam opende. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je online sales als je offline een winkel opent? Lees verder