Kennisbank

Hoe beïnvloeden webcare-reacties onze percepties van rechtvaardigheid?

Charlotte van Hooijdonk

webcare reacties swocc

Door de corona-crisis krijgen organisaties nog meer dan voorheen te maken met online klachten, bijvoorbeeld over bestellingen die niet of veel te laat worden bezorgd of het aanbieden van producten tegen woekerprijzen. Organisaties gaan vooral het gesprek aan met klagende klanten om zo de negativiteit over hun product of dienst te verminderen en om imagoschade te voorkomen. Maar naast de organisatie en de klant is er nog een derde partij betrokken in het publieke gesprek: omstanders. Dit zijn (potentiële) consumenten die het gesprek tussen de organisatie en de klant meelezen en zich (soms) mengen in het gesprek. Onderzoek heeft aangetoond dat de formulering van webcare-reacties op negatieve berichten de attitude van klanten beïnvloedt. Maar gaan deze effecten ook op voor omstanders?

Lees verder

De invloed van negatief nieuws op corporate merkreputatie

Jeroen Jonkman

De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en HEMA op hun eigen manier al ondervonden. Crises zijn reëel, maar worden mede vormgegeven door mediaberichtgeving. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kan je er als merk tegen beginnen?
Lees verder

Hoe bereid je je voor op media-interviews in tijden van crisis?

Aurélie de Waele

In de huidige coronacrisis wordt dagelijks duidelijk hoe belangrijk woordvoerders zijn om een boodschap over te brengen naar het grote publiek. Ze zijn in tijden van crisis het gezicht en de stem van een organisatie. Veel woordvoerders volgen mediatrainingen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar waaruit bestaat een mediatraining? Wat raden mediatrainers woordvoerders aan? En komen die adviezen overeen met bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek?
Lees verder

Tips voor het bereiken van de multitaskende consument

Claire Segijn

Multitasking

Aandacht is de nieuwe economie en ‘s werelds meest waardevolste resource, aldus Paul MacGregor tijdens de Cannes Lions in 2016. Niet zo gek want als adverteerder moet je niet alleen concurreren met reclames van andere merken maar ook met andere media content. Verschillende rapporten en onderzoeken laten namelijk zien dat veel consumenten multitasken wanneer zij televisie kijken. Hoe ga je om met deze multitaskende consument in de strijd om aandacht anno 2020?

Lees verder

SWOCC9 december 2019

MVO als wapen of als boomerang?

SWOCC Selectie blog

Boomerang effect

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.

Lees verder

SWOCC13 november 2019

Raakt een chatbot de juiste snaar met een menselijke toon?

Evi van der Weegen (SWOCC Scriptieprijs winnares)

Chatbot

Steeds meer merken zetten chatbots in als aanvulling van hun webcarekanalen. Waar veel merken hun webcaremedewerkers trainen om de juiste toon tegen klanten te gebruiken, is het bij een chatbot niet altijd duidelijk welke tone of voice deze moet gebruiken. Wat zijn de effecten van een menselijke toon ten opzichte van een corporate tone of voice? En moet een chatbot klanten anders aanspreken dan niet-klanten?

Lees verder

Eye-tracking inzichten: waar besteden consumenten aandacht aan in webshops?

Claire Segijn

Consumenten zoeken vaak eerst online naar informatie (bijvoorbeeld naar reviews) over een product voordat ze tot aankoop overgaan. Het blijkt zelfs dat consumenten reviews meer vertrouwen dan aanbevelingen van vrienden. Reviews worden vaak weergegeven in een webshop met nog veel meer informatie eromheen, zoals een productbeschrijving, prijs, afbeeldingen. Maar besteden consumenten eigenlijk wel aandacht aan al deze informatie? En welke elementen spelen de grootste rol in het beslissingsproces?

Lees verder

Consumentenreviews als storytelling

Joost Verhoeven

online review storytelling

Online consumentenreviews zijn ontzettend belangrijk geworden voor merken. Onderzoek van Nielsen uit 2015 laat zien dat 69% van de consumenten beweert beslissingen te baseren op online reviews. Het belang van online reputatie in het algemeen, en consumenten-reviews in het bijzonder, wordt nauwelijks meer betwist. Echter, geeft een recent artikel van Tom van Laer en collega’s nieuwe inzichten in de manier waarop reviews een merk beïnvloeden. Lees verder