Uit de SWOCC Selectie

Te mooi om waar te zijn?! Het effect van online reviews op sales

Cover_SWOCC_Selectie2017_groot

Online consumentenreviews worden gezien als een noodzakelijke en krachtige marketing tool. Aanbevelingen van anderen worden door consumenten vaak meer vertrouwd dan traditionele vormen van reclame waarin het merk zelf aan het woord is, vooral in een online omgeving. Online reviews zijn voor consumenten de meest betrouwbare en toegankelijke indicatoren voor productkwaliteit en customer experiences en helpen consumenten beslissingen te nemen, over het doen van aankopen, het kijken van films of het aangaan van een sportabonnement. Lees verder

Succes van Location Based Advertising: Locatie of medium?

Cover_SWOCC_Selectie2017_groot

Verschillende onderzoeken laten ons geloven dat location based advertising effectiever is dan traditionele reclame. Een veel voorkomende denkfout met betrekking tot deze claim zit echter in het feit dat location based advertising vaak in één adem wordt genoemd met mobile marketing. Het doet er echter wel toe of je een location based aanbieding ontvangt op je smartphone of bijvoorbeeld op een traditioneel display boven het schap in de supermarkt. In dit onderzoek wordt in een Virtual Reality onderzoek aangetoond dat reclame via smartphones vooral effectief is als consumenten niet op locatie van een product zijn.

Lees verder

IoT: het belang van de juiste interactiestijl

Cover_SWOCC_Selectie2017_groot

Iedereen herinnert zich vast Rosie, de housekeeper robot uit de Jetsons. De laatste jaren komen er steeds meer smart devices, zoals robotstofzuigers, op de markt, al hebben geen van allen het uiterlijk, noch de menselijke communicatiestijl van Rosie. Samen met de opkomst van smart devices groeit het zogeheten Internet of Things (IoT), waarbij smart devices in verbinding staan met het internet en zo gegevens uitwisselen. Door deze ontwikkelingen kunnen consumenten profiteren van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde services.

Lees verder

Datalek bij één retailer treft gehele branche: Wat te doen?

Cover_SWOCC_Selectie2017_groot

We leven in een data-gedreven marketing tijdperk. Retailers beheren steeds grotere databases met klantgegevens. Data security van persoonlijke gegevens, zoals naam adres credit card gegevens en bestelgegevens, wordt daarmee steeds belangrijker. Een datalek ligt meer dan ooit op de loer met reputatieschade als gevolg. Wanneer vertrouwelijke informatie gehackt wordt, dan heeft dit vergaande gevolgen voor de reputatie van het bedrijf. Een datalek leidt direct tot een lagere klanttevredenheid, een toename van negatieve mond-tot-mond reclame en een afname in heraankopen bij het getroffen bedrijf.

Lees verder

Leiderschap, merkgeoriënteerde cultuur en merkportfolio

Cover_SWOCC_Selectie2017_groot

Sterke merken worden vanaf bovenaf bestuurd. Er is voldoende wetenschappelijke bewijs om die aanname te doen. Sterk leiderschap draagt bij aan een sterk merkportfolio. De organisatiecultuur is bepalend voor hoe invulling gegeven wordt aan leiderschap. Deze studie onderzoekt daarom of ook andere elementen van een organisatiecultuur van invloed zijn op de prestaties van het merkportfolio: stijging van het marktaandeel, ROI en sales van totale portfolio, bijdrage van de portfolio aan de totale groei van de organisatie. Lees verder

Het effect van ervaringen op geluksgevoel

selectie

Om een gelukkigere consument te worden, zijn ervaringen bepalender dan materiële zaken. Dat is in ieder geval wat vele onderzoeken hebben aangetoond. Dit positieve effect op het geluksgevoel is echter alleen aangetoond op de korte termijn. In dit onderzoek wordt aan de hand van twee experimenten bewezen dat het verkregen geluksgevoel door ervaringen zowel op korte als lange termijn werkt. Lees verder

Hoe premium merken tijdens een recessie kunnen groeien

selectie

Hoewel je zou verwachten dat de vraag naar premium merken tijdens een recessie afneemt, toont dit onderzoek aan dat dit niet altijd het geval is. De traditionele economische veronderstelling is dat mensen met budgetbeperkingen uitwijken naar goedkopere alternatieven binnen een categorie. In dit artikel wordt beschreven dat de behoefte aan hedonistische producten, producten waar je gelukkig van wordt, echter niet verdwijnt. Een manier om tijdens een recessie het verlangen naar hedonistische producten te vervullen, is door uit te wijken naar een premium merk in een andere categorie. Lees verder