Uit de SWOCC Selectie

SWOCC1 november 2017

De impact van engagement in B2B

SWOCC_Selectie_2017_n4

Hoe bepaal je of engagementactiviteiten daadwerkelijk wat opleveren? Sales is immers niet het primaire doel van deze activiteiten. Engagement initiatieven faciliteren de communicatie tussen het bedrijf en de klant en ook tussen klanten onderling. Het doel hiervan is het creëren van een emotionele en psychologische band tussen klanten en het bedrijf. Het meten van de Return on Engagement Initiatieven (RoEI) is daarom complex. Lees verder

SWOCC1 november 2017

Impact van word of mouth: Liken of aanraden?

SWOCC_Selectie_2017_n4

Word of mouth (WOM) heeft een grote invloed op ons consumentengedrag. We luisteren naar de mening van anderen, online en offline. In webshops zoals Bol.com of Coolblue, kijken we naar reviews met beoordelingen en het aantal gegeven sterren. Niet alle reviews hebben een even grote invloed op ons oordeel. De taal die de reviewer gebruikt is hierin voor een belangrijk deel bepalend. Lees verder

SWOCC1 november 2017

Tips voor het bestrijden van ongewenst consumentengedrag

SWOCC_Selectie_2017_n4

Ongewenst gedrag van consumenten is wereldwijd een hardnekkig probleem dat organisaties en werknemers financieel, fysiek en emotioneel schaadt. Ongewenst gedrag is in tegenspraak met de wet, de regels van een organisatie of de algemeen heersende gedragsnormen. Denk aan diefstal, zwartrijden of illegaal downloaden, liegen over de leeftijd van je kind voor een lagere toegangsprijs, stilzwijgend een te lage rekening betalen in een restaurant, een verloren item opgeven als gestolen en verzekeringsgeld terugvragen. Lees verder

SWOCC1 november 2017

Tekstuele communicatie moet matchen met perceptuele informatie

SWOCC_Selectie_2017_n4

Marketingcommunicatie is het meest effectief als deze overeenkomt met de eigenschappen van het gemarkete product. Dit is het zogenaamde ‘matching effect’, waar inmiddels aardig wat wetenschappelijk bewijs voor is. Als communicatie congruent is, ofwel een goede fit heeft, dan is informatie voor de consument makkelijker te verwerken en te begrijpen. Er is dan sprake van ‘conceptual fluency’. Dit ervaart de consument als prettig en dit prettige gevoel hevelt vervolgens over op de merkevaluaties, het koopgedrag, etc. Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

Effectieve merk communicatie op social media: B2B versus B2C

B2B_SWOCC

Het gebruik van social media in de zakelijke (B2B) markt groeit. Echter, het lijkt erop of bedrijven moeite hebben met het bepalen van welke berichten ze moeten posten over het merk. Zo worden voor de B2B marketing strategie regelmatig succesvolle social media strategiëen van de commerciële (B2C) marketing overgenomen. Maar is dit wel de ideale oplossing? Lees verder

SWOCC24 augustus 2017

De positieve invloed van negatieve word of mouth

B2B_SWOCC

Online mond tot mond reclame (word of mouth, WOM) is van grote invloed op aankoopgedrag, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het beïnvloedt namelijk hoe consumenten producten evalueren en aankoopbeslissingen nemen. Vaak wordt daarom gedacht dat negatieve WOM een negatieve invloed heeft op de evaluatie en het gedrag van consumenten. Op basis van drie onderzoeken, wordt er in dit artikel het tegenovergestelde vastgesteld. Lees verder