Blog uit de wetenschap

One size fits all? Hoe je als PR-professional de aandacht van journalisten trekt

Mark Boukes

PR perbericht

Een jaar geleden schreef ik voor SWOCC de blog “PR in het nieuws: een continue struggle” over de manieren waarop journalisten omgaan met persberichten en aan welke criteria een persbericht moet voldoen om aandacht van journalisten te trekken. De conclusie? Creëer een nieuwswaardig persbericht. Journalisten gebruiken bepaalde nieuwsfactoren (criteria) om te bepalen of nieuws al dan niet “nieuwswaardig” genoeg is om überhaupt verslag van te doen. Maar welke nieuwsfactoren zijn eigenlijk van belang? En nog belangrijker, welke nieuwsfactoren zijn belangrijk voor welke soorten media? Lees verder

Crisiscommunicatie tips: waarom je zelf het slechte nieuws moet vertellen

Jos Hornikx

Crisiscommunicatie

In geval van crisissituaties hebben veel bedrijven en organisaties een crisiscommunicatieplan. Dit plan moet het gevaar voor stakeholders verkleinen en de eigen reputatie beschermen. In crisissituaties bestaat de communicatie vooral uit het reageren op mediaberichten. Bedrijven schieten hierbij vaak automatisch in een verdedigende houding. Het lijkt veel verstandiger om als bedrijf zelf proactief het slechte nieuws naar buiten te brengen. Omdat hier in de praktijk veel weerstand tegen is, komt An-Sofie Claeys[1] met zes redenen waarom het zelf communiceren van slecht nieuws beter is. Lees verder

Boys will be boys? Hoe kinderen naar sekse-stereotype reclames kijken

Esther Rozendaal

Stereotypering

‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ luidt de nieuwste campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame). Met de campagne wil SIRE ouders en andere opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan. Jongens zouden te veel afgeremd worden in hun gedrag en meer ruimte moeten krijgen om te leren door te proberen. Er is veel kritiek op de campagne. Het zou stereotiep gedrag aanmoedigen, doordat de traditionele norm dat jongens ‘stoer’ en ‘mannelijk’ moeten zijn bekrachtigd wordt. Interessant, want reclamemakers liggen om die reden al jaren onder vuur. Door de afbeelding van jongens als stoere ridders en meisjes als schattige prinsessen zouden zij stereotiep gedrag versterken. Maar wat vinden kinderen zelf eigenlijk van sekse-stereotype beelden in reclame? Lees verder

Hoe mooie producten leiden tot ontevreden consumenten

Ilona de Hooge

Lamborghini

Het ontwerp (design) van een product is een belangrijke voorspeller van hoe succesvol het product zal zijn. Keer op keer hebben onderzoeken laten zien dat consumenten hun aankopen bepalen aan de hand van hoe producten eruit zien, zelfs voor producten waarbij het uiterlijke ontwerp niet echt van belang is. Vele bedrijven, en zelfs supermarktketens, hebben hun strategieën dan ook gericht op het ontwikkelen van mooie producten (zoals limited editions), of van mooie verpakkingen voor hun producten. Maar is het eigenlijk wel zo slim om zulke prachtig uitziende producten te ontwikkelen? Lees verder

Interactiviteit in online tijdschrift advertenties: Do or don’t?

Fabiënne Rauwers

Online Tijdschrift Advertenties

Op het internet struikel je erover: online advertenties. Een groot voordeel van online (vs. print) adverteren is dat marketeers nu de optie hebben om hun commerciële content te verrijken met allerlei interactieve elementen. Denk aan het toevoegen van social media buttons, hyperlinks, filmpjes en interactieve games. Hierdoor is “de online advertentie” niet langer passieve, commerciële content, maar krijgt het een interactief karakter. Echter, zitten consumenten wel op deze interactieve toeters-en-bellen te wachten? Of vinden ze het juist storend en schaadt het zelfs het merk?  Lees verder

Sponsorvermeldingen minder invloed op tieners dan op volwassenen

Eva van Reijmersdal

Brand placement, product placement, sponsored content, native advertising of hoe je het ook noemt, het fenomeen lijkt inmiddels bijna zo oud als de weg naar Rome. Maar de vermeldingen die duidelijk moeten maken dat het gaat om gesponsorde inhoud zijn dit allerminst. Deze zogenaamde sponsorvermeldingen zijn nog volop in ontwikkeling en leiden, vooral als het om kinderen en tieners gaat, steeds op nieuw tot verhitte debatten. Denk bijvoorbeeld aan de recente ophef over product placement in vlogs: Vloggers met een trouwe schare jonge fans die ongezonde producten promoten maar niet vermelden dat dit gesponsord is. Lees verder

De strijd om aandacht in een multi-screening wereld

Blog Claire Segijn

Multiscreening_0

Mag ik even uw onverdeelde aandacht? Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig met allerlei verleidingen om ons heen in de vorm van andere schermen, zoals smartphones, tablets en laptops. Ook tijdens het kijken van televisie wordt de aandacht vaak naar een ander scherm getrokken. Maar hoe gefragmenteerd is de aandacht van de consument nou eigenlijk? En wat voor consequenties heeft dat voor de merkherinnering? Lees verder

Waarom medewerkers soms NIET meedoen

Blog Joost Verhoeven

Participerende organisatiecultuur

De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder

Online reviews: Waarom je voor een 4.2 moet gaan!

Blog Stefan Bernritter

17 06 27 Good Reviews

Even op iens of Yelp checken waar de lekkerste biefstuk van de stad te krijgen is, urenlang reviews over laptops op amazon.com lezen, of op Google kijken welk bedrijf de beste witgoedservice heeft. Consumenten gaan continu online op zoek naar informatie over een product of service voordat ze een aankoop doen. Online reviews spelen daarom een belangrijke rol voor retailers, dienstverleners en merken. In de strijd om marktaandelen zoeken bedrijven naar manieren om zoveel mogelijk positieve reviews te krijgen om deze vervolgens effectief in te kunnen zetten. Hierbij wordt er vaak van uitgegaan dat perfecte reviews – dus, bijvoorbeeld, gemiddeld 5 sterren op amazon.com – tot de meeste sales leiden. Lees verder

Real-time marketing: Niet plannen maar rennen!

Blog Lotte Willemsen

Real-Time marketing

In de wereld van marketing is real-time wat de klok slaat. Door in te haken op momenten die in het hier en nu aandacht krijgen van een groot publiek, is het mogelijk om mee te liften op de aandacht die zo’n moment genereert. Dit is, vanzelfsprekend, een wenselijke uitkomst voor marketeers die tegenwoordig steeds meer moeite hebben om hun communicatieboodschap aan de man te brengen.  Onze social media tijdlijnen staan dan ook vol met boodschappen van deze inhakende marketeers. Maar: in hoeverre is inhaken nu eigenlijk een effectieve strategie om de aandacht van het publiek te trekken?

Lees verder