Blog uit de wetenschap

Merk reputatie: Liefde maakt blind

Joost Verhoeven

merk_reputatie_identificatie

‘Wanneer consumenten een sterke band hebben met een merk, zijn ze geneigd om negatieve informatie te negeren en zo blijft de goede reputatie van een merk behouden’. Veel organisaties investeren in merkcommunicatie om minder kwetsbaar te zijn voor kritiek. Zeker in een tijd waarin consumenten steeds meer aandacht hebben voor het ethisch handelen van organisaties, het web vol staat met kritische informatie over merken en reputatieschade altijd op de loer ligt. Maar beschermt een merk jouw reputatie eigenlijk wel wanneer er nieuwsberichten verschijnen over ethisch wangedrag?  Lees verder

Interactiviteit in digitale magazines loont!

Fabiënne Rauwers

Digitaal Magazine

Veel magazines hebben tegenwoordig naast een printversie ook een digitale variant. Deze digitale magazines zijn grotendeels replica’s van de printversie, omdat ze vaak dezelfde content en lay-out bevatten. Toch heeft een digitaal magazine een belangrijk voordeel ten opzichte van print: interactieve features. In een digitaal magazine kan de content worden ‘verrijkt’ met hyperlinks, social media buttons en filmpjes. Maar hoe beïnvloeden deze interactieve features de leeservaring van de consument? Zit de consument hier wel op te wachten? Lees verder

Consumentengedrag na het ontdekken van de ware herkomst van een product

Jos Hornikx

Haagen Dasz_Consumentengedrag

Als kind sta je er nauwelijks bij stil dat de producten die je in de supermarkt koopt uit andere landen kunnen komen dan Nederland. Op een bepaald moment kom je erachter dat Haribo helemaal niet uit Nederland komt maar uit Duitsland. Of dat het vertrouwde Dreft een Amerikaans merk is en dat dit ook geldt voor Häagen-Dazs, dat helemaal geen ijsmerk is uit een koud, Scandinavisch land. Heeft zo’n ontdekking invloed op het consumentengedrag? Beïnvloedt het de houding van de consument ten opzichte van het merk? Lees verder

Herkennen consumenten sponsored Facebook posts?

Sophie Boerman

David Beckham

Influencer marketing is hot. Beroemdheden – oftewel influencers – zoals acteurs, topsporters, en bekende vloggers worden steeds vaker ingezet om producten en merken te promoten op hun social mediakanalen. Beroemdheden kunnen gigantisch veel volgers hebben (Justin Bieber heeft 78 miljoen likes op Facebook, David Beckham heeft er 54 miljoen), waardoor het bereik van hun posts groot is. Bovendien worden beroemdheden gezien als betrouwbare bronnen, wat ervoor zorgt dat celebrity endorsements over het algemeen positieve effecten hebben op attitude en aankoopintentie. Maar herkent de consument deze influencer posts eigenlijk wel als reclame?

Lees verder

Hoe kookprogramma’s het eetgedrag van kinderen beïnvloeden

Tim Smits

Pannenkoek

Voedselmarketing wordt vaak genoemd als een belangrijke reden voor de wereldwijde obesitas epidemie. Zeker met betrekking tot kinderen zijn marketeers voorzichtiger en is er allerhande zelfregulering. En terecht, want de jonge consument is een makkelijk doelwit voor (ongezonde) voedselmarketing. Ook buiten de voedselmarketing komen we als consument vaak via media in aanraking met voeding-, product-, ingrediënten- en portiegroottesuggesties. Een goed voorbeeld is de internationale populariteit van kookprogramma’s op televisie. Kan enkel het zien van voedsel in deze kookprogramma’s het eetgedrag van kinderen beïnvloeden?  Lees verder

Een sixpack in de winkel laat mannelijk geld rollen

Ilona de Hooge

Sixpack_Aantrekkelijke_Mannelijke_Medewerker

Winkelketens, restaurants, en adverteerders lijken steeds vaker fysiek aantrekkelijke mannelijke medewerkers of modellen aan te nemen. Fysiek aantrekkelijke mannen met bijvoorbeeld een sexy sixpack, atletisch figuur, of imposant gestalte zouden een positieve indruk op vrouwelijke klanten maken. Waardoor vrouwelijke klanten meer geld spenderen dan mannelijke klanten. Maar wordt het koopgedrag van vrouwelijke klanten eigenlijk wel beïnvloed door de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers? En hoe reageren mannelijke klanten op de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers?

Lees verder

Informatie of emotie? Gebruik het allebei!

Komala Mazerant

psychology-2146166_960_720

Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, waarbij de emoties worden aangesproken.  
Lees verder

Zo leidt multiscreening tot betere merkeffectiviteit

Claire Segijn

Multiscreening

Toen je laatst televisie keek, heb je toen ook je smartphone, tablet of laptop tegelijkertijd gebruikt? En zo ja, wat deed je toen daarop? Sommige mensen tweeten over wat zij zien op televisie of spelen mee met een second screen app. De meerderheid doet echter iets wat ongerelateerd is aan wat er te zien is op televisie, zoals hun email lezen of een spelletje spelen. Maar maakt het uit wat mensen doen tijdens het multiscreenen voor het effect van de televisiereclame? Lees verder

Chatten met computer: Een mannelijke of vrouwelijke chatbot?

Suzanne Janssen

chatbot_chatten met computer

Wanneer je iets koopt, kan het prettig zijn als je daarbij advies krijgt van een behulpzame en deskundige medewerker. In webshops wordt advies steeds vaker gegeven door virtuele assistenten, zoals chatbots. Opvallend is dat webshops vaak vrouwelijke virtuele medewerkers inzetten bij chatten met computer, maar is dat wel altijd de juiste keuze? Of kun je soms beter een mannelijke chatbot inzetten? Onderzoek laat zien dat dit afhangt van het type product dat verkocht wordt. Lees verder

De contentkalender voor 2018: Zo kies je de juiste timing

Lotte Willemsen

Contentkalender_2018

Het begin van 2018 is in zicht. Dat is niet alleen te zien aan de kerstversiering en het winterse weer, ook is het te merken aan de vele contentkalenders die de afgelopen week gedeeld zijn. Een goede timing, want volgens onderzoek praten wij meer over onderwerpen als deze toegankelijk zijn in ons geheugen. Zo is de toekomst vaker onderwerp van gesprek als het begin van het nieuwe jaar in zicht is. Achter deze bevinding zitten psychologische principes verscholen die verklaren wanneer mensen content delen. Dat helpt marketeers om de timing van hun content te perfectioneren, en optimaal gebruik te maken van de 2018 contentkalender. Lees verder