Blog uit de wetenschap

De strijd om aandacht in een multi-screening wereld

Blog Claire Segijn

Multiscreening_0

Mag ik even uw onverdeelde aandacht? Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig met allerlei verleidingen om ons heen in de vorm van andere schermen, zoals smartphones, tablets en laptops. Ook tijdens het kijken van televisie wordt de aandacht vaak naar een ander scherm getrokken. Maar hoe gefragmenteerd is de aandacht van de consument nou eigenlijk? En wat voor consequenties heeft dat voor de merkherinnering? Lees verder

Waarom medewerkers soms NIET meedoen

Blog Joost Verhoeven

Participerende organisatiecultuur

De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder

Online reviews: Waarom je voor een 4.2 moet gaan!

Blog Stefan Bernritter

17 06 27 Good Reviews

Even op iens of Yelp checken waar de lekkerste biefstuk van de stad te krijgen is, urenlang reviews over laptops op amazon.com lezen, of op Google kijken welk bedrijf de beste witgoedservice heeft. Consumenten gaan continu online op zoek naar informatie over een product of service voordat ze een aankoop doen. Online reviews spelen daarom een belangrijke rol voor retailers, dienstverleners en merken. In de strijd om marktaandelen zoeken bedrijven naar manieren om zoveel mogelijk positieve reviews te krijgen om deze vervolgens effectief in te kunnen zetten. Hierbij wordt er vaak van uitgegaan dat perfecte reviews – dus, bijvoorbeeld, gemiddeld 5 sterren op amazon.com – tot de meeste sales leiden. Lees verder

Real-time marketing: Niet plannen maar rennen!

Blog Lotte Willemsen

Real-Time marketing

In de wereld van marketing is real-time wat de klok slaat. Door in te haken op momenten die in het hier en nu aandacht krijgen van een groot publiek, is het mogelijk om mee te liften op de aandacht die zo’n moment genereert. Dit is, vanzelfsprekend, een wenselijke uitkomst voor marketeers die tegenwoordig steeds meer moeite hebben om hun communicatieboodschap aan de man te brengen.  Onze social media tijdlijnen staan dan ook vol met boodschappen van deze inhakende marketeers. Maar: in hoeverre is inhaken nu eigenlijk een effectieve strategie om de aandacht van het publiek te trekken?

Lees verder

Gepersonaliseerde communicatie: Wanneer geven consumenten (geen) toestemming?

Blog Verena Wottrich

Blogfoto_verena

Gepersonaliseerde communicatie is niet alleen een hot topic voor marketeers, maar ook voor consumenten. Gepersonaliseerde communicatie heeft namelijk een schaduwkant: consumenten kunnen het als een bedreiging voor hun privacy zien wat uiteindelijk kan leiden tot negatieve campagne resultaten. Een manier om met deze privacy zorgen om te gaan en om aan de wettelijke eisen te voldoen is om consumenten om toestemming te vragen om als organisatie te communiceren met de consument. Dit heet permission marketing genoemd. Het idee hierachter is dat consumenten positiever reageren op interactieve marketingtechnieken, zoals gepersonaliseerde communicatie, wanneer ze van tevoren toestemming hiervoor hebben gegeven. Maar wanneer en waarom geven consumenten eigenlijk wel of niet toestemming voor gepersonaliseerde communicatie?

Lees verder

Wanneer het gunstig is als de consument doorheeft dat zij beïnvloed wordt

Blog Marieke Fransen

400_large

De consument die zich beseft het doelwit te zijn van de marketeer, reageert sceptisch, zo wordt over het algemeen verondersteld. Vandaar ook de inzet op strategieën die niet of minder snel marketingcommunicatie worden herkend, zoals native advertising en influencer marketing. Marketeers hebben een breed scala aan marketingcommunicatiestrategieën voor handen om consumenten te overtuigen, maar vooral als consumenten deze strategieën niet als zodanig ervaren, zijn ze effectief. Zo wordt gedacht. Als  consumenten het gevoel hebben dat ze het doelwit zijn van de marketeer, zouden ze sceptisch reageren. Dit scepticisme kan er vervolgens voor zorgen dat de boodschap niet effectief is en de consument het vertrouwen in de afzender verliest. Recent onderzoek van Isaac en Grayson (2017) laat echter zien dat dit niet altijd het geval is. Sterker nog, het bewustzijn van de overtuigingspoging, kan het vertrouwen in de afzender én het aangeprezen product zelfs vergroten.

Lees verder

Groene producten aan de man brengen

Blog Suzanne Janssen

Going green

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten die zij kopen milieuvriendelijk zijn. In toenemende mate kiezen zij voor biologisch eten, cosmetica zonder chemicaliën en duurzame kleding. Vooral vrouwen lijken hier interesse in te hebben. Hoe komt dit? En hoe kunnen marketeers groene producten aan de man brengen? Recent onderzoek van Brough en collega’s biedt inzicht en handvatten.

Lees verder

Salades links, hamburgers rechts

Blog Joris Demmers

saladvsburger

Het blijft een hot topic in marketingland: Hoe kunnen we als marketeers de voedselkeuzes van consumenten beïnvloeden. Van de ene kant willen we onze klanten de keuzevrijheid bieden om te bestellen wat ze lekker vinden – en dat mag ook best een ongezonde hamburger zijn, van de andere kant willen we consumenten helpen een gezonde levensstijl te onderhouden.

Lees verder

Effectief personaliseren. Bewijsvoering uit praktijkonderzoek

Blog Paul Ketelaar

blog peter ketelaar

Iedereen weet inmiddels wel dat personalisatie schering en inslag is in online winkels. Vaak leidt dat tot hogere click-through rates en sales, omdat het keuzeprocessen vereenvoudigt. Maar het kan ook leiden tot irritatie onder consumenten aangezien privacy in het geding is. Onder welke voorwaarden is personalisatie nu effectief?

Lees verder

Je portemonnee of je gezondheid? Hoe marketeers gezonde consumptie beïnvloeden

Blog Iris van Ooijen

Afbeelding blog Iris

Marketeers worden vaak aangewezen als een van de ‘schuldigen’ in de discussie over overgewicht en ongezond eetgedrag. Het ontwikkelen en promoten van voeding met veel vet en suiker zou de smaakpapillen van consumenten weliswaar goed doen, maar draagt weinig bij aan de volksgezondheid. Journal of Consumer Research publiceert deze maand een studie die deze visie enigszins nuanceert: subjectieve prijsassociaties ten aanzien van gezonde voeding blijken een belangrijke rol te spelen. Lees verder