Blog uit de wetenschap

Real-time marketing: Niet plannen maar rennen!

Blog Lotte Willemsen

Real-Time marketing

In de wereld van marketing is real-time wat de klok slaat. Door in te haken op momenten die in het hier en nu aandacht krijgen van een groot publiek, is het mogelijk om mee te liften op de aandacht die zo’n moment genereert. Dit is, vanzelfsprekend, een wenselijke uitkomst voor marketeers die tegenwoordig steeds meer moeite hebben om hun communicatieboodschap aan de man te brengen.  Onze social media tijdlijnen staan dan ook vol met boodschappen van deze inhakende marketeers. Maar: in hoeverre is inhaken nu eigenlijk een effectieve strategie om de aandacht van het publiek te trekken?

Lees verder

Gepersonaliseerde communicatie: Wanneer geven consumenten (geen) toestemming?

Blog Verena Wottrich

Blogfoto_verena

Gepersonaliseerde communicatie is niet alleen een hot topic voor marketeers, maar ook voor consumenten. Gepersonaliseerde communicatie heeft namelijk een schaduwkant: consumenten kunnen het als een bedreiging voor hun privacy zien wat uiteindelijk kan leiden tot negatieve campagne resultaten. Een manier om met deze privacy zorgen om te gaan en om aan de wettelijke eisen te voldoen is om consumenten om toestemming te vragen om als organisatie te communiceren met de consument. Dit heet permission marketing genoemd. Het idee hierachter is dat consumenten positiever reageren op interactieve marketingtechnieken, zoals gepersonaliseerde communicatie, wanneer ze van tevoren toestemming hiervoor hebben gegeven. Maar wanneer en waarom geven consumenten eigenlijk wel of niet toestemming voor gepersonaliseerde communicatie?

Lees verder

Wanneer het gunstig is als de consument doorheeft dat zij beïnvloed wordt

Blog Marieke Fransen

400_large

De consument die zich beseft het doelwit te zijn van de marketeer, reageert sceptisch, zo wordt over het algemeen verondersteld. Vandaar ook de inzet op strategieën die niet of minder snel marketingcommunicatie worden herkend, zoals native advertising en influencer marketing. Marketeers hebben een breed scala aan marketingcommunicatiestrategieën voor handen om consumenten te overtuigen, maar vooral als consumenten deze strategieën niet als zodanig ervaren, zijn ze effectief. Zo wordt gedacht. Als  consumenten het gevoel hebben dat ze het doelwit zijn van de marketeer, zouden ze sceptisch reageren. Dit scepticisme kan er vervolgens voor zorgen dat de boodschap niet effectief is en de consument het vertrouwen in de afzender verliest. Recent onderzoek van Isaac en Grayson (2017) laat echter zien dat dit niet altijd het geval is. Sterker nog, het bewustzijn van de overtuigingspoging, kan het vertrouwen in de afzender én het aangeprezen product zelfs vergroten.

Lees verder

Groene producten aan de man brengen

Blog Suzanne Janssen

Going green

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten die zij kopen milieuvriendelijk zijn. In toenemende mate kiezen zij voor biologisch eten, cosmetica zonder chemicaliën en duurzame kleding. Vooral vrouwen lijken hier interesse in te hebben. Hoe komt dit? En hoe kunnen marketeers groene producten aan de man brengen? Recent onderzoek van Brough en collega’s biedt inzicht en handvatten.

Lees verder

Salades links, hamburgers rechts

Blog Joris Demmers

saladvsburger

Het blijft een hot topic in marketingland: Hoe kunnen we als marketeers de voedselkeuzes van consumenten beïnvloeden. Van de ene kant willen we onze klanten de keuzevrijheid bieden om te bestellen wat ze lekker vinden – en dat mag ook best een ongezonde hamburger zijn, van de andere kant willen we consumenten helpen een gezonde levensstijl te onderhouden.

Lees verder

Effectief personaliseren. Bewijsvoering uit praktijkonderzoek

Blog Paul Ketelaar

blog peter ketelaar

Iedereen weet inmiddels wel dat personalisatie schering en inslag is in online winkels. Vaak leidt dat tot hogere click-through rates en sales, omdat het keuzeprocessen vereenvoudigt. Maar het kan ook leiden tot irritatie onder consumenten aangezien privacy in het geding is. Onder welke voorwaarden is personalisatie nu effectief?

Lees verder

Je portemonnee of je gezondheid? Hoe marketeers gezonde consumptie beïnvloeden

Blog Iris van Ooijen

Afbeelding blog Iris

Marketeers worden vaak aangewezen als een van de ‘schuldigen’ in de discussie over overgewicht en ongezond eetgedrag. Het ontwikkelen en promoten van voeding met veel vet en suiker zou de smaakpapillen van consumenten weliswaar goed doen, maar draagt weinig bij aan de volksgezondheid. Journal of Consumer Research publiceert deze maand een studie die deze visie enigszins nuanceert: subjectieve prijsassociaties ten aanzien van gezonde voeding blijken een belangrijke rol te spelen. Lees verder

Wanneer negatieve recensies goed zijn voor business

Blog Reint Jan Renes

Afbeelding blog Reint Jan

Net als veel anderen laat ik mij bij het kiezen van producten en diensten graag leiden door de mening van anderen. In de pre-internet tijd waren het vooral bekenden (vrienden, familie, collega’s) waartoe ik mij wendde voor advies. Tegenwoordig bezoek ik vergelijkingssites en lees ik online forums waar gebruikers hun ervaringen delen. Steeds vaker baseer ik mijn keuzes op ervaringen van onbekende anderen. Vijf sterren en een positief verhaal? Grote kans dat ik voor de bijl ga. Lees verder

Hoe factchecks worden gedeeld

Blog Christian Burgers

Afbeelding blog Christian

Wat is waar? Met de grote hoeveelheid informatie die we dagelijks via (sociale) media ontvangen, wordt het steeds moeilijker om waarheid van onzin te onderscheiden. Veel media gebruiken dan ook factcheckers om het publiek hierbij te helpen. Bekend zijn de Truth-O-Meter van de Amerikaanse site PolitiFact, de Pinokkio’s van de Amerikaanse krant Washington Post (waarbij geldt: hoe meer Pinokkio’s een uitspraak krijgt, hoe groter de leugen), en de rubriek Klopt dit wel? uit de Volkskrant. Maar vinden deze factcheckers ook hun weg naar het publiek? Lees verder

Don’t pretend to be my friend!

Blog Christine Liebrecht

Afbeelding blog Christine

Merken willen maar al te graag vrienden worden met hun doelgroep. Vooral sociale media worden hier veel voor ingezet. Maar zitten consumenten op deze persoonlijke kanalen wel te wachten op merken? Om menselijker over te komen, posten merken berichten met een populaire, informele toon. Gretry, Horváth, Belei en Van Riel publiceerden recent het artikel “Don’t pretend to be my friend!” waarin zij onderzochten of en wanneer zo’n informele toon passend is voor merken. Lees verder