Blog uit de wetenschap

Waarom je afbeeldingen moet toevoegen aan je CSR boodschap

Onno Maathuis

Afbeeldingen_CSR

Corporate Social Responsibility (CSR), purposeful branding, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), je kan er eigenlijk niet meer aan ontkomen. Vandaag de dag heb je als merk te maken met pro-sociale, bewuste consumenten die niet alleen gericht zijn op hun eigen welzijn, maar ook op dat van anderen. Echter, deze consumenten zijn ook kritisch. Het communiceren over CSR-activiteiten blijkt een gevoelige kwestie: zijn bedrijven oprecht in hun bijdrage aan de maatschappij of doen zij dit vooral om strategische redenen (eigenbelang)? Lees verder

Gepersonaliseerde advertenties op basis van persoonlijkheid: een wondermiddel?

Anne Vos & Stephan Winter

Gepersonaliseerde communicatie

Onze digitale voetsporen maken nieuwe vormen van gepersonaliseerde communicatie mogelijk. Zo blijken ‘likes’ van Facebook-gebruikers gebruikt te kunnen worden om persoonlijkheid te voorspellen. Hierdoor kunnen adverteerders hun advertenties aanpassen aan de persoonlijkheidskenmerken van de individuele consument. Maar hoe effectief zijn gepersonaliseerde advertenties die gebaseerd zijn op persoonlijkheid? Lees verder

De overtuigingskracht van een afwijkende review

Marieke Fransen

Review

Over het algemeen wordt verondersteld dat extreem positieve of negatieve reviews over een product of service de meeste overtuigingskracht hebben. Het lijkt bijvoorbeeld logisch dat een 5-sterren review er vaker voor zal zorgen dat een consument een product koopt dan een 4-sterren review. Net als dat een 1-ster review een consument er vaker van zal weerhouden een product aan te schaffen dan een 2-sterren review. Maar klopt dit wel? Lees verder

De realiteit van virtual reality advertenties

Fairouz Kasri

virtual reality_advertentie

Virtual reality (VR) raakt steeds meer verweven in onze maatschappij. Het wordt niet alleen ingezet voor entertainment, het wordt namelijk ook gebruikt voor recruitment, medische doeleinden, onderwijs en sinds vorige week maakt zelfs de politie er gebruik van. Merken zijn al een paar jaar bekend met VR en hebben het als advertentie tool in hun communicatiestrategie opgenomen. Maar in hoeverre zijn VR advertenties eigenlijk effectief voor je merk?  Lees verder

Investeer geld in het promoten van social media posts

Stefan Bernritter

Social media

“Like ons op Facebook.” Tegenwoordig vind je overal verwijzingen naar socialmediakanalen van merken. Via nieuwsbrieven, TV- en radioreclame, en zelfs middels muesli- of hageslagverpakkingen proberen merken consumenten als volgers te werven. Likes zouden namelijk waardevol zijn voor een merk. Maar is dit daadwerkelijk zo? Kan zoiets kleins als een like op social media leiden tot een positieve verandering in consumentengedrag? En moet je consumenten dus vragen om je te volgen op social media?  Lees verder

Werkt brand placement ook voor duurzame merken?

Marijn Meijers

duurzaamheid

We kennen het allemaal wel. Je kijkt een serie, film of video en ineens verschijnt de hoofdrolspeelster met een flesje Heineken in haar hand, rijdt haar vlam in de nieuwste Ferrari voorbij terwijl je op de achtergrond een Starbucks winkel ziet. Veel bedrijven lopen tegen het probleem aan dat consumenten traditionele advertenties willen vermijden en gaan daarom op zoek naar andere manieren om te adverteren, zoals via brand placement (merkplaatsing). Dit blijkt een effectieve manier van adverteren. Maar werkt merkplaatsing ook als het om duurzame, groene merken gaat? Lees verder

Proactief reageren op social media: goede webcare of privacyschending?

Joris Demmers

Webcare_Proactief

Hieronder zie je een tweet uit 2014 van consument en vlogger James Yammouni aan T-Mobile waarin hij beschrijft dat hij – in een iets andere bewoording – niet zo tevreden is met de dienstverlening van het telecombedrijf. Daarop ziet concurrent Verizon haar kans schoon en tweet naar James dat hij bij hen meer dan welkom is als klant. Een mooie toepassing van social media monitoring tools en slimme marketing! Maar werkt deze proactieve vorm van webcare ook? Lees verder