Blog uit de wetenschap

Werk/privé balans cruciaal voor merk

Blog Claartje ter Hoeven

Als merk verover je natuurlijk graag een plekje in Fortune’s overzicht van de 100 Best Companies to Work for. Sinds kort staat de lijst van 2013 online en in de beschrijvingen van de top vijf organisaties valt op dat aandacht voor het welzijn van medewerkers centraal staat.

Deze focus op welzijn uit zich in de vorm van on-site sportcomplexen, health centers, cafetaria met organisch voedsel en aandacht voor de werk/privé balans van werknemers. Nummer vier op de lijst, Boston Consulting Group (BCG), heeft vanuit deze gedachte zelfs een aantal jaar haar deuren geopend voor Harvard Business School professor Leslie Perlow om te onderzoeken hoe de werk/privé balans van de medewerkers verbeterd kon worden. Zonder in te boeten op de kwaliteit van hun dienstverlening uiteraard. Het resultaat van het onderzoek is het boek Sleeping with your smartphone.

Uit het onderzoek van Perlow bleek dat veel managers en medewerkers de druk van hun baan versterken door hun eigen acties en interacties. Zo werkte 92 procent van de ondervraagden meer dan 50 uur per week. Hier kwam nog eens 20 tot 25 uur bovenop voor het monitoren van hun werk via mobiele apparaten buiten werktijd. Dit leidt tot een ‘cycle of responsiveness’: het gebruik van communicatietechnologie nodigt uit tot interactie. Als werknemers meer gebruik maken van communicatietechnologie, zullen ze overkomen als beter bereikbaar waardoor collega’s hen eerder benaderen. Resultaat: mensen checken vaker hun mobiele apparaten omdat er vaker werkgerelateerde berichten binnenkomen.

We houden de ‘cycle of responsiveness’ in stand door snel op elkaars berichten te reageren, ook als deze niet urgent zijn. Hoewel dit langzaamaan zorgt voor 24/7 bereikbaarheid en een toenemende werkdruk, is het niet zo dat mensen hier betere prestaties en/of diensten van gaan leveren. Wel is duidelijk dat dit gedrag ten koste gaat van tevredenheid over de balans tussen werk en privé. Perlow bedacht, om de cyclus te doorbreken, de PTO-interventie. Dit staat voor Predictability, Teaming, en Open communication. Inmiddels is de PTO-aanpak getoetst in meer dan 900 BCG teams, verspreid over 30 landen op 5 continenten.

PTO intervenieert op teamniveau en begint bij het formuleren van een gemeenschappelijk doel, bijvoorbeeld dat ieder teamlid een dagdeel vrij krijgt en onbereikbaar is. Om dit doel te realiseren, is wekelijkse afstemming van het werk onderdeel van de interventie. Hoewel veel betrokkenen sceptisch reageerden op de haalbaarheid van de interventie, blijkt de PTO-aanpak te resulteren in efficiëntere en effectievere teams die tevredener zijn met hun werk- én hun privéleven. BCG is hierdoor beter in staat medewerkers aan te trekken en vast te houden. Daarnaast blijkt dat de klanten van de PTO-teams tevredener zijn over het werk van BCG. Dit komt omdat de teamleden door de wekelijkse afstemming van het werk een beter beeld hebben van het gehele project waar ze aan werken. Hierdoor kunnen zij beter invulling geven aan het specifieke deel waar zij verantwoordelijk voor zijn. Zodoende zorgt de PTO-aanpak niet alleen voor het doorbreken van de ‘cycle of responsiveness’, maar ook voor betere interne communicatie met als resultaat tevreden medewerkers, tevreden klanten en een sterk corporate merk.

Meer informatie over de PTO-aanpak is te lezen in het boek van Leslie Perlow: Sleeping with your smartphone. How to break the 24/7 habit and change the way you work (2012). Boston: Harvard Business Review Press.

Claartje ter Hoeven is universitair docent organisatie communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communication Research (ASCoR).

Eén reactie op Werk/privé balans cruciaal voor merk

stijn hogenhuis | 16 februari 2013 | 15:45

heel interessant. Doe je het zelf ook, de PTO aanpak?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

Voor u verder gaat even bewijzen dat u mens bent.

Typ de eerste drie letters van het alfabet (anti-spam)