kennisbank item

Weg met het merk!

Publicatiedatum: 21 | 03 | 2013
Delen:

Beste merkdeskundigen, ik heb een boeiend vraagstuk voor u. Ik wil af van het woord ‘merk’. Heeft u een alternatief? Het woord ‘merk’ werkt niet. Het staat voor een label, een merkje. Een verpakking, een buitenkant. Iets dat erop is geplakt. Iets neps. Wie omarmt binnen een organisatie het merk? Ja, de merkstrateeg (“Ik, zei de gek”). En wellicht ook de afdeling communicatie. Maar verder?

De rest van de organisatie vindt het meestal typisch een verantwoordelijkheid van de afdeling communicatie. Het merk is de verpakking afkomstig van de verpakkingsafdeling. Het leeft niet binnen de organisatie. Het is niet iets van iedereen. Het komt niet van binnenuit.

Maar dat beogen we juist wel. Wij, merkdeskundigen. We willen dat het merk het hart van de organisatie is. Alleen het woord zelf zit het in de weg. Over slechte branding gesproken!

Wat zijn alternatieven die beter en breder verwoorden wat we bedoelen? Authenticiteit (Joyce Meuzelaar)? Passie (Paul Moers)? Missie (Sebastian Desmidt)? Waarde (Salem Samhoud)? Betekenisvol (Frank van den Driest)? Jezelf zijn (Wim de Vries)?

Zelf gebruik ik altijd op z’n Rabo’s (ik werk bij de Rabobank). Prima om actief te zijn in de samenleving. Maar doe het op z’n Rabo’s. Prima om internationale dienstverlening te bieden aan grote ondernemingen. Maar doe het op z’n Rabo’s. Prima om private banking dienstverlening te bieden aan vermogende klanten. Maar doe het op z’n Rabo’s.

We zijn immers geen ABN Amro. O ja, dat snapt iedereen.

Maar… wat is dat dan, op z’n Rabo’s?

En dan bespreek je precies het juiste onderwerp: Wat is op z’n Rabo’s? Meteen is helder dat de verantwoordelijk niet ligt bij de afdeling communicatie, maar bij iedere individuele medewerker zelf. Zo kom je tot de kern van de zaak.

Kortom, ik kom er wel uit. Op z’n HEMA’s. Op z’n Kruidvat’s. Op z’n Bol.com’s. Iedereen op zijn eigen wijze.

Toch mis ik nog een ander woord voor ‘merk’. Iets dat niet van de afdeling communicatie is, maar van iedereen. Iets dat geen sticker is aan de buitenkant, maar de binnenkant laat zien. U bent merk- c.q. stickerdeskundige, dus zegt u het maar! Suggesties zijn van harte welkom.

Over de auteur

Joost Augusteijn (1966) is Consultant Branding & Reputation bij onderzoek- en consultancybureau MarketResponse. In 2009 is Joost toegetreden tot de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie