kennisbank item

War on Talents in marketing en communicatie

Publicatiedatum: 20 | 08 | 2013
Delen:

Juist in de huidige economisch moeilijke tijd is het slim om de talenten van marketing- en communicatieprofessionals optimaal te benutten. Het herkennen en stimuleren van talent kan namelijk een bijdrage leveren aan de economische resultaten en veerkracht van bedrijven en merken.

Het kraakt in de hoek van marketing en communicatie! In talloze organisaties staat de marketingcommunicatieafdeling flink onder druk. Dat komt in eerste instantie doordat bedrijven in veel gevallen financieel slechter draaien en het management daardoor nog kritischer wordt op marketinguitgaven. Als gevolg daarvan ligt de lat steeds hoger en neemt de druk om te presenteren evenredig toe. Marketingcommunicatieprofessionals zitten daardoor steeds minder goed op hun plek; uit onderzoek blijkt dat meer dan 40% van deze groep uitkijkt naar een andere baan.

Hierbij speelt dat, alhoewel veel businessmodellen achterhaald zijn of dat binnenkort worden, de waan van de dag toch altijd nog vaak leidend is in de marketingwereld. Innovatie en investeren in merken en marketing staat bij veel organisaties al jaren onder druk en in sommige gevallen zelfs on hold. Bedrijven weten soms al niet eens meer goed hoe te innoveren. Voor erg veel merken wordt al geruime tijd helemaal geen reclame meer gemaakt of er wordt gewerkt met oudere campagnes die veelal hun wear-out grenzen al bereikt hebben en dus ook niet meer de tijdgeest en behoeften van hun doelgroep aanspreken. Tegelijkertijd hebben marketingprofessionals, veelal noodgedwongen, aangeleerd om te werken met krappe budgetten, kosten drastisch te drukken en leveranciers lang op hun geld te laten wachten. Veel talent van mensen ligt daarmee te verstoffen. Er wordt gewerkt vanuit een kortetermijnkoers, met alle risico’s van dien.

De medewerker staat on hold
Maar de recessie en het aangepaste beleid bij de meeste organisaties hebben er ook toe geleid dat de opleidings- en trainingsbudgetten erg laag zijn en er minimaal in de talentontwikkeling van mensen wordt geïnvesteerd. Veel professionals doen al een flinke tijd dingen tegen hun zin in en waarschijnlijk liggen in het uitvoeren van deze werkzaamheden niet hun kwaliteiten. En dat terwijl de marketingcommunicatieprofessional van nu en morgen juist méér zou moeten kunnen. Het merk moet aantrekkelijk blijven, de doelgroep moet telkens weer aangenaam verrast worden, accountability maar ook transparantie blijven belangrijk en de concurrentie – welke door branchevervaging steeds groter wordt – moet op achterstand worden gezet. Maar ook moet de professional goed met sociale media om kunnen gaan en weten wat te doen als kwesties binnen no time via onder andere sociale media jouw merk en bedrijf kunnen beschadigen.

Laat talenten niet onbenut!
Juist nu, met een potentieel ontluikend economisch herstel in zicht is het dan ook slim om mensen weer te motiveren door hun vele ongekende en gekende talenten aan te spreken. Daarmee creëer je een energiek en sterk team, een team waarmee bedrijfs-, marketing-, merk- of communicatieproblemen in een veel korter tijdsbestek kunnen worden opgelost!

Leo van Sister is lid van de Raad van Advies van SWOCC en managing partner en oprichter van strategisch brand- en marketingmanagementbureau BrandFuel, Energizing Brands!

Over de auteur

Na 20 jaar ervaring in het bedrijfsleven in diverse marketing-, commerciële- en directiefuncties is Leo van Sister sinds 2003 managing partner en oprichter van BrandFuel, Energizing Brands!. Van 2004 tot 2014 maakte hij onderdeel uit van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.