Publicaties

43

Sportsponsoring in beeld

Drs. Marjolein Doets

ING sponsort de Formule 1, Heineken is gastheer voor NOC*NSF in het Holland Heineken House en Sanex sponsort Pieter van den Hoogenband. Zomaar een greep uit de vele voorbeelden van sponsorcontracten die de sportwereld kent. Veel bedrijven sponsoren tegenwoordig, maar gaat elk bedrijf hier ook op de juiste manier mee om? En wat levert het sponsorproject hen nu precies op?

Deze publicatie brengt het sponsortraject van a tot z in beeld. Waarom zetten bedrijven sportsponsoring in? En waarin onderscheidt het zich van de andere marketingcommunicatie-instrumenten? Ook de belangrijkste succesfactoren en valkuilen van sportsponsoring komen aan bod. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit heeft geleid tot de formulering van acht randvoorwaarden voor een succesvolle sponsoring. Tot slot is het effectiviteitsvraagstuk behandeld. Veel sponsors veronderstellen dat de effectiviteit van sportsponsoring niet meetbaar is, terwijl effectiviteitsonderzoek wel degelijk mogelijk is. Deze publicatie schept duidelijkheid in wat een sponsorproject oplevert en, niet onbelangrijk, hoe een bedrijf dit kan onderzoeken.