kennisbank item

Lig je onder sociaal vuur? Vecht terug!

Publicatiedatum: 05 | 12 | 2019
Delen:

In een tijd waarin iedereen online zijn mening kan delen ligt het gevaar van een social mediastorm op de loer. De geaccepteerde overtuiging binnen crisiscommunicatie en online mediastormen is dat merken zouden moeten focussen op het sussen van de aanval van critici, het onderdrukken van de negatieve impact en het voorkomen van escalatie.

Merkwaarden
Het artikel ‘Lig je onder sociaal vuur? Vecht terug!’ laat echter zien dat social mediastormen die ontstaan zijn door een morele fout, anders behandeld zouden moeten worden dan andere typen social mediastormen. Morele social mediastormen blijken juist een mogelijkheid te bieden tot groei van de merkwaarde.

Merkkracht
Het onderzoek toont aan dat social mediastormen niet altijd negatieve gevolgen hoeven te hebben voor een merk. Wanneer ze ontstaan zijn uit morele kritiek kan de plotselinge aandacht gebruikt worden om de merkkracht te versterken door de situatie actief te laten escaleren. Juist door niet mee te bewegen, maar stevig achter de merkopvatting te blijven staan, wordt het merkverhaal scherper neergezet. Vanuit de opvatting dat merkverhalen worden opgebouwd door middel van co-creatie en met verschillende stemmen biedt een social mediastorm een goede basis voor het verspreiden van de merkideologie.

Hier lees je meer over ‘Lig je onder sociaal vuur? Vecht terug!’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.